Tips til forarbeidet til en film
God planlegging er helt nødvendig
Ingvild Søderlind, regissøren bak filmen Alle utlendinger har lukka gardiner (2020), sier at den største delen av jobben med en filmproduksjon ligger i planleggingen. Dess mer tid du har brukt på planlegging, dess bedre blir filmen.
Planleggingen av en filmproduksjon kalles forarbeid eller preproduksjon. Preproduksjonen omfatter alt arbeidet som må gjøres før du går i gang med opptak, som for eksempel å utvikle historien, skissere scener, planlegge opptak og skaffe medarbeidere, utstyr og skuespillere.
Sju steg i forarbeidet
Filmidé
Synopsis
Pitch
Manus
Stilen på filmen
Skuddliste og/eller storyboard
Øving, øving, øving
Steg 1: Filmidé
Alt filmarbeid starter med en idé. Bruk ulike idéutviklingsteknikker for å vekke kreativiteten, og jobb alene eller sammen med andre. Ta deg god tid i denne fasen.
Denne ressursen kan være nyttig:
Gruppearbeid: Utvikle en filmidé (NDLA)
Tips: Bruk målgruppa i idéutviklingen
Når NRK skal skape nytt innhold, jobber de noen ganger etter NABC-metoden. Det betyr at de snakker med målgruppa for å finne ut hva de vil ha. Da får målgruppa være med og forme produksjonen.
N står for need (behov): Har målgruppa et behov for denne filmen?
A står for approach (framgangsmåte): Hvordan fenge målgruppa?
B står for benefits (fordeler): Er det bruk for idéen? Hvorfor?
C står for competition (konkurranse): Hvordan er konkurransen? Vil filmen skille seg ut?
NDLA: Mer om NABC-metoden
Steg 2: Synopsis
Når du har en idé til filmen du skal lage, må du skrive en synopsis. Det er et tekstutkast som forklarer filmfortellingen din. I en synopsis skal du spesifisere
hovedkarakter (protagonist)
motstander (antagonist)
hovedkonflikt
målet til hovedkarakteren
vendepunkt
klimaks
løsning
Du bør få med de viktige dramaturgiske elementene: Skisser en innledning som fenger og som presenterer en tydelig konflikt, en midtdel der spenningen stiger og en slutt som byr på en løsning på konflikten og en avrunding.
Filer
Steg 3: Pitch
Når du har skrevet ferdig synopsisen, kan du forberede en kort pitch for å selge filmidéen din og skaffe samarbeidspartnere. Vær engasjert og utdyp hva slags film du vil lage, og hvordan og hvorfor du vil lage den. Hensikten med pitchen er å få andre til å tenne på idéen din og se potensialet i den, slik at de kan hjelpe deg å utvikle idéen og realisere filmen.
Denne ressursen kan være nyttig når du forbereder pitchen din:
Slik lager du en pitch (NDLA)
Steg 4: Manus
Når du har overbevist andre om å gå for idéen din, må du skrive et manus. Dette kan du gjøre alene, eller du kan samarbeide med filmgruppa di. Manuset skal beskrive handlingen og replikkene i filmen, altså det vi senere skal se og høre. Det kan være lurt å la utenforstående vurdere manuset når det er ferdig, slik at du kan få tilbakemeldinger på fortellingen og dramaturgien før opptak.
Disse ressursene kan være nyttige når du skriver manus:
Manus og dramaturgi (NDLA)
Skrive manus og manusprogrammer (NDLA)
5. Stilen på filmen
Når manuset er klart, er det på tide å bestemme det visuelle uttrykket filmen skal ha. Skal det være røft eller klassisk? Farger eller svart-hvitt?
Dere må finne ut hvor dere skal filme, sjekke ut stedene og tenke gjennom hvilke kostymer og rekvisitter dere trenger.
I tillegg må dere tenke gjennom filmspråket. Hvordan vil dere ramme inn bildene, lyssette, bruke kameravinkler og utsnitt for å forsterke historien? Det finnes mange ulike måter å løse det visuelle på i en film.
Eksempler på visuelle filmstiler:
1) Regissør Ruben Østlund bruker gjerne lange tagninger, og handlingen får utspille seg med få avbrytende klipp. Se eksempel på Østlunds stil i en scene fra en av spillefilmene hans, The Square.
2) Med spillefilmen Idiotene ønsket den danske regissøren Lars von Trier å bryte med den glatte, kommersielle Hollywood-stilen. Idiotene er laget med enkelt utstyr, filmet med håndholdt kamera og uten bruk av kunstig lys.
6. Skuddliste og/eller storyboard
Skuddliste og storyboard bør lages etter at dere har sjekket ut stedene der dere vil filme. Da er det lettere å skissere bildene som publikum skal få se. Ei skuddliste er en skrevet oversikt over hvert bilde i filmen deres, mens et storyboard er en bildeframstilling av manuset. Lag gjerne begge deler før dere går i gang med opptak.
Filer
7. Øving, øving, øving
Sørg for at alle som skal delta i filmen, møter godt forberedt til filming. Kjør en felles gjennomgang av manus og andre forberedelses-dokumenter, øv på replikker og snakk med fotografen(e) om bildene. Da blir opptakene mer effektive – og bedre!
Når dere er ferdige med alt dette, er dere klare for neste skritt i prosessen: produksjon!