Mobiljournalistikk i sosiale medier - Medieuttrykk 2 - NDLA

Hopp til innhold
Veiledning

Mobiljournalistikk i sosiale medier

I dag er det vanlig at journalister bruker mobiltelefonen både som fotokamera, videokamera og lydopptaker. Mobiltelefonen egner seg spesielt godt når nyhetsinnslagene skal publiseres i et format tilpasset sosiale medier. Men både NRK og TV 2 produserer og benytter seg av mobiljournalistikk.
Video: Kolbjørn Hoseth Larssen / CC BY-SA 4.0

Mobilen som verktøykasse for journalister

En moderne mobiltelefon kan ta stillbilder og gjøre lyd- og videoopptak med god kvalitet. Det er også mulig å utføre enkel redigering. Derfor er mobilen et egnet verktøy for journalister ute på oppdrag. Opptak kan overføres til redaksjonen, eller journalisten kan publisere eller sende direkte på lufta. Kunstig intelligens vil etter hvert gjøre redigeringsarbeidet enklere og raskere.

Det er lettere å komme tettere på folk når opptaksutstyret ikke vekker oppsikt. Dessuten er det raskere å bruke mobil enn tradisjonelt utstyr, siden alt du trenger, er samlet i én enhet. Ved hjelp av mobiltelefonen kan du gjøre research ute i felten, og det er enkelt å ha løpende kontakt med redaksjonen gjennom digitale kommunikasjonskanaler.

Publisering i stående format

Sosiale medier er spesielt godt tilrettelagt for deling av tekst, bilder og lyd fra mobiltelefoner. Publiseringsformatet er tilpasset opptaksformatet på mobilen, og forventningene til teknisk standard er lavere enn det vi for eksempel forventer i ei nettavis eller på fjernsyn. Mens YouTube og Facebook er tilrettelagt også for liggende formater, fungerer stående formater best på for eksempel Instagram, Snapchat og TikTok.

Reflekter sammen med en medelev

Se undervisningsvideoen i stående format nedenfor.

  • Hvilke forventninger har dere til en videoreportasje i stående format?

  • Hvilke fordeler har et slikt format?

  • Hvilke negative sider har dette formatet?

Video: Kolbjørn Hoseth Larssen / CC BY-SA 4.0

Journalistikk tilpasset mottaker og kanal

Tall fra Norsk mediebarometer (SSB) i 2023 viser at over 60 prosent av unge voksne finner nyheter i "feeden" i sosiale medier. I aldersgruppa 16–19 år bruker hele 40 prosent TikTok som nyhetskilde (Kampanje, 2023).

Unge som bruker TikTok, er vant til å se korte videosnutter som flimrer forbi. For å nå fram med nyhetsjournalistikk på slike plattformer må innholdet utformes slik at det raskt fanger oppmerksomhet og er enkelt å forstå.

Dersom du som journalist ønsker å nå flest mulig, må nyhetsinnslaget i tillegg ha potensial til å gå viralt. Det betyr at de som ser innslaget ditt, blir "trigget" til å dele og kommentere det du har publisert.

Planlegg et nyhetsinnslag på TikTok

Jobb sammen med en medelev. Ta utgangspunkt i en aktuell hendelse.

  • Hvordan bør et nyhetsinnslag om denne hendelsen presenteres på TikTok for å nå unge i aldersgruppa 16–19 år?

  • Hva kan dere gjøre for at nyhetsinnslaget går viralt?

Her finner dere kanskje noen tips:

Kilder

Kampanje. (2023, 26. april). Flere unge finner nyheter på TikTok – men Snapchat er fortsatt størst. https://kampanje.com/medier/2023/04/fire-av-ti-i-alderen-16-19-finner-nyheter-pa-tiktok/

Relatert innhold

Fagstoff
Mobiljournalistikk

Mobiljournalistikk handler om digital produksjonsteknologi, nye formater og kanaler og om demokratisering av journalistikken.

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 09.04.2024