Hopp til innhold

Fagstoff

Planlegging og produksjon av visuelle effekter

Visuell planlegging, opptak og etterarbeid er sentrale trinn i arbeid med grønnveggteknikk og andre visuelle effekter i TV- og filmproduksjoner.
En elev sitter som programleder i et TV-studio med en grønnvegg bak seg. Ved siden av eleven er en TV-skjerm som viser eleven med en digital bakgrunn lagt på, som blant annet ser ut som en poengtavle. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

1. Visuell planlegging i film og TV

Filmproduksjon

Planleggingen av visuelle effekter kommer tidlig inn i produksjon av film og video. På større produksjoner finnes det ofte en egen koordinator for visuelle effekter. Personen samarbeider med regissør, produsent og fotograf. Sammen ønsker de å gi seeren en spesiell opplevelse, en wow-effekt.

Visuelle effekter blir forberedt gjennom arbeidet med storyboard. Hvilke kreative muligheter har vi, og hva finnes av penger for å få det gjennomført?

Bruk av grønnvegg, for eksempel, er som oftest billigere enn å lage store sett. Skal det være realisme, eller skal vi tas inn i en fantasiverden som Star Wars? Hvis det skal være en fantasiverden, lages den gjerne i 3D.

TV-produksjoner

I TV-produksjoner brukes grønnvegg til mange forskjellige direktesendte programmer, som nyheter, vær, magasiner og sportssendinger.

Se hvordan en grønnveggsproduksjon om Brexit foregår i et TV2-studio.

I NRK-serien Heimebane brukes grønnvegg for å gi kontroll over opptakssituasjonen. I Norge har vi ikke alltid kontroll på været. Derfor finnes det filmer og serier der du ikke skjønner at deler er tatt opp i studio med grønnvegg.

I artikkelen Derfor "jukser" vi mer enn du kanskje tror på Heimebane (nrkbeta.no) viser NRKbeta hvordan grønnvegg blir brukt i produksjonen av serien.

2. Opptak

Planlegging av visuelle effekter kan gi flere opptaksløsninger. Her er to eksempler:

  • Det kan være grunnleggende grønnveggsopptak med fast kameraposisjon. Dette er vanligst å bruke ved TV-produksjoner.
  • Dersom kameraet skal bevege seg, trengs det tilsvarende bevegelse i bildet som skal legges inn. Dette kan gjøres ved at kameraet er datastyrt, eller ved at det finnes punkter som kan leses digitalt og omsettes til 3D- eller 2D-data, også kalt tracking.

Fordelen er at samme studio og lys kan brukes til alle produksjoner og innenfor et tidsrom på få minutter.

3. Etterarbeid – sette sammen

TV-produksjon

TV-produksjon er gjentagende i formen, og det blir produsert mange timer med for eksempel nyheter hvert år (30 minutter x 3, x 365 dager). I direktesendt TV settes bildestrømmer sammen i sanntid, uten rendring, med en miksepult. Programlederen på grønnvegg blir satt sammen med bakgrunnen, som ofte er dataskapt 3D.

Filmproduksjon

Etterarbeid på filmproduksjoner kan være et møysommelig arbeid. Vi vil gjerne at seerne skal "tro" på det de ser. Er opptakene gjort dårlig, kan det bli mange timers arbeid for å få et godt resultat. Noen ganger må opptak gjøres om igjen.

I datamaskinen gjøres hovedsakelig to operasjoner:

  • Det grønne fjernes, så personen kan legges over i bakgrunnen.
  • Farger og kontrast tilpasses, så det ser helhetlig ut.

Prosessen bak 3D-produksjon i Stranger Things

På større produksjoner fordeles arbeidet med filmscener mellom ulike spesialiserte 3D-animatører og postproduksjonsselskaper.

I filmen nedenfor forteller Michael Pecchia og Chase Friedman fra selskapet Aron Sims Creative om prosessen bak 3D-animasjon av Demogorgen i serien Stranger Things.

CC BY-SASkrevet av Atle Kold Hansen.
Sist faglig oppdatert 14.01.2019

Læringsressurser

Flerkameraproduksjon og streaming