Hopp til innhold
Oppgave

Målgruppe i digitale historier

Hvilken målgruppe passer innholdet til? Jobb med oppgaver knyttet til målgrupper i digitale historier.

Oppgave 1: Hvem er det lagd for?

Hvilke målgrupper tror du følgende produksjoner er lagd for? Begrunn med tanke på tema og visuell stil.

  1. NRK: Avslørt av mobilen

  2. NRK: Blogger (94): – Vi eldre behandles som barn

  3. NRK: Først da Mads var død forsto foreldrene verdien av gamingen hans

Oppgave 2: Planlegg innhold til ulike målgrupper

Se for deg at du i løpet av en måned skal prøve deg i flere ulike redaksjoner i et stort mediekonsern. Skriv hvilke medietyper som kan passe til temaet du skal lage innhold til, og hva slags visuell stil og navigasjon som kan passe til målgruppa. Felles for alle oppdragene er at de skal være flermediale digitale historier. Lag gjerne skisser.

  1. Lag en reportasje om Lisa og Joe som går på ekstremsportlinja på folkehøyskole. Dette skal være i et nettmagasin for ungdom mellom 16 og 22 år og ha en fresh stil som passer godt til medievante unge personer. Hovedflata er mobiltelefon.

  2. Lag en digital fortelling om lønnsforskjeller mellom kvinner og menn. Saken skal ha mye statistikk og ekspertkilder, samtidig som du skal intervjue og møte ei kvinne og en mann som har valgt tradisjonelle og/eller utradisjonelle yrker. Målgruppa er voksne mellom 30 og 40 år. Du skal gjøre et tema en del synes er kjedelig, til noe interessant som angår dem. Hovedflata er datamaskin.

  3. Lag en episode til en serie tilpasset eldre der de skal mimre om gode, gamle dager. Episoden handler om Reidar (78 år) og Evelyn (76 år), som fremdeles danser swing, og som mimrer tilbake til dansekarrieren sin. Det finnes mange svart-hvitt-foto og eldre videoopptak av dem. De eldre som skal lese om danseparet, skal bruke nettbrettet til underholdning og trivsel og bli mer kompetente mediebrukere. Det er ikke alle som er like vant med digital navigasjon, og de trenger god lesbarhet. Hovedflata er nettbrett.

Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 25.03.2021