Lag Snapchat-reklame, følg lover og regler for markedsføring
I dette arbeidsoppdraget skal dere lage reklame på Snapchat. I produksjonen må dere følge lover og normer for markedsføring. Dere må også sørge for at annonsene merkes riktig.
Gruppeoppdrag: Lag Snapchat-annonser, og følg lover og regler for markedsføring
I dette gruppeoppdraget skal dere produsere reklame på Snapchat, dere skal lage reklame-annonser som vises mellom såkalte stories i Snapchat. Dere må følge lover og etiske retningslinjer for markedsføring, og det er viktig at reklameannonsene merkes riktig. Sett dere først inn i lover og regelverk.
- Se videoen over om merking av reklame i sosiale medier.
- Les teksten om lover og regler i markedsføring:
Relatert innhold
Framgangsmåte
- Gå sammen i grupper på tre. Dere skal lage Snapchat-annonser for et valgfritt produkt.
- Hent inspirasjon og studer ulike reklameannonser på Snapchat. Dere kan for eksempel gå inn på VGs Snapchat-kanal og se hvilke reklamer som er publisert i dagens utgave.
- Dere skal lage en serie på tre ulike annonser for det samme produktet.
- Bruk Snapchat-formatet til produksjonen.
- Reklameannonsene skal ta i bruk ulike visuelle elementer (bilder, video, tekst, farge, form). I tillegg kan dere benytte dere av ulike rettighetsklarerte lydkilder.
- Hvem er avsender? Dette må være tydelig i annonsen.
- Budskapet må komme fram på en klar og tydelig måte, og det skal treffe målgruppa.
- I produksjonen må dere følge norske lover og normer for markedsføring. Det er viktig av Snapchat-annonsene blir merket riktig.
- Presenter Snap-reklamene for resten av klassen. Dere kan lage en klassegruppe på Snapchat og publisere annonsene der.
CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 07.05.2020