Hopp til innhold

Fagstoff

Alkoholreklame i Norge

Norge har et totalforbud mot alkoholreklame som gjelder i alle markedsføringskanaler. Men det skal være mulig for en interessert forbruker å få tak i informasjon om alkoholholdige drikker.
To glass øl – ett lite glass med lyst øl og ett stort glass med mørkt øl. Foto.

I Norge er all reklame for alkohol forbudt. Alle drikker med mer enn 2,5 volumprosent alkohol blir regnet for å være alkoholholdige, og i alkoholloven blir reklame definert som all massekommunikasjon som har markedsføring og salg som formål.

Å informere er lov

Det er imidlertid lov med informasjon om alkoholholdige drikker. Helsedirektoratet skriver på nettsidene sine at det er lov å formidle opplysninger om alkohol i kanaler som forbrukere selv oppsøker.

Dette regnes som et unntak fra alkoholloven.

En ølprodusent kan altså publisere informasjon på sine egne nettsider om hvilke øltyper de tilbyr. Derimot er det ikke greit å dele den samme informasjonen i sosiale medier.

Opplysningene skal være nøkterne

Helsedirektoratet skriver også at dersom det skal publiseres opplysninger om alkoholholdige drikker, må opplysningene være nøkterne og faktabaserte. Nøytral informasjon om drikkevarer, for eksempel om pris, råvarer og duft, er altså lov. Det er også lov med bilder av alkoholholdig drikk på en nøytral bakgrunn.

I praksis betyr det at utesteder og bryggerier ikke kan bruke ord som «god», «frisk», «nydelig» og «duggfrisk» om alkoholholdige produkter, fordi slike ord gir alkohol positiv omtale. Heller ikke ord og uttrykk som «happy hour», «ukens drink» eller «vinfredag» skal brukes.

Videre er det ikke lov å bruke bilder der personer i lystig lag er avbildet med drikkevarer. I bilder er det dessuten ikke lov å framheve én drikk framfor en annen, for eksempel gjennom størrelsen på motivet.

Utenlandsk alkoholreklame på TV og på nett

Da Norge inngikk EØS-avtalen med EU om fri flyt av varer og tjenester på 1990-tallet, fikk Norge lov til å reservere seg mot alkoholreklame i mediene. Forbudet gjelder imidlertid ikke for TV-kanaler som sender fra utlandet.

På nettsider og i sosiale mediekanaler kan du komme borti alkoholreklame fordi den som publiserer innholdet, befinner seg i utlandet.

Diskuter én eller flere av problemstillingene

  • Hvilke positive og negative konsekvenser har et totalforbud mot reklame? For hvem?
  • Hvilke positive og negative konsekvenser har unntakene fra reglene om reklame i alkoholloven? For hvem?
  • I hvilken grad er det et problem for et norsk publikum at reglene om alkoholreklame ikke er like strenge i andre land?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge og Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 29.01.2020

Læringsressurser

Lovverk i markedsføring