Topos i tale om tiss - Norsk (PB) - NDLA

Njuike sisdollui
Oppgave

Topos i tale om tiss

Topos er et begrep vi bruker om generelle argumenter og oppfatninger vi tar i bruk når vi vil overbevise andre. Øv på å analysere tekstens topoi i denne oppgava.

Del 1: Forventninger til teksten

Elise Wanvik var elev på Kongshaug musikkgymnas da talen hennes, "Min fitte er flott" var med i Ta ordet!-finalen i 2019. Talen handler om dagens skjønnhetsidealer, og Wanvik ønsker at jenter skal være fornøyd med den kroppen de har og ikke gjøre intimkirurgiske inngrep.

  1. Før du leser teksten – hvilke temaer tror du hun berører i talen?

  2. Hvilke argumenter tror du hun bruker?

Del 2: Bli kjent med talen

Les talen: Elise Wanvik: "Min fitte er flott"

  1. Les gjennom talen i sin helhet. Kopier deretter teksten over i Word eller et annet arbeidsdokument. Les gjennom en gang til. Nå skal du streke under temaer og argumenter du gjetta på forhånd med én farge og andre temaer og argumenter med en annen farge.

  2. Formuler hovedsynspunktet og det viktigste argumentet eller resonnementet i talen.

Del 3: Tekstens topoi

Topos er et begrep vi bruker om generelle argumenter og oppfatninger vi tar i bruk når vi vil overbevise andre. Begrepet blir også brukt om argumenter, oppfatninger og emner det er vanlig å forholde seg til når vi snakker om helt bestemte temaer – som for eksempel kropp og utseende. Les mer om topos i artikkelen "Hva er topos?"

Hovedtemaet i Wanviks tale er kroppsmodifikasjon, nærmere bestemt intimkirurgi. Nedenfor er ei liste over noen sentrale topoi i Wanviks tale – det vil si "steder" hun henter argumentene sine fra. Dette er topoi det er nærliggende å forholde seg til ved samtale om temaet, som

  • det naturlige og det unaturlige

  • det normale og det unormale

  • seksualitet, kropp og kjønn

  • lykke og helse

  • moral, etikk og verdier

  • innvirkende omstendigheter

Del 4: Oppgave

Du skal nå finne helt konkrete argumenter i Wanviks tale som er henta fra ulike topoi du finner i punktlista over. Bruk Word-fila under. Kopier sitatene du finner i talen og lim dem inn i høyrekolonnen, slik eksemplene i de to øverste radene viser.

Del 5: Publikums oppfatninger

Når vi vil overbevise, går vi til kjente topoi fordi vi vet at mottakerne forventer det, og fordi vi vet at de deler oppfatningene våre knytta til dem. Det gjør det lettere å overbevise publikum – uten nødvendigvis å "finne opp kruttet" på nytt hver gang.

I del 4 over skulle du finne konkrete eksempler i teksten som var henta fra ulike topoi. Nå skal du reflektere deg fram til de faktiske idéene eller oppfatningene du mener at vi – altså folk flest i Norge – har om de ulike temaene.

Ta for deg en og en topos i lista under og svar på følgende to spørsmål til hver av dem:

  1. Hvilke holdninger eller oppfatninger har folk flest rundt toposen?

  2. Hvordan utnytter Wanvik vissheten om følgende holdninger eller oppfatninger i argumentasjonen sin?

    • hva som påvirker synet vårt på kropp, kjønn og seksualitet

    • det naturlige og det unaturlige

    • det normale og det unormale

    • lykke og helse

    • hva som er god og dårlig moral og etikk

    • hva som er gode og dårlige verdier

    • kunnskap og informasjon

Del 5: Kritisk lesing

Toposbegrepet kan hjelpe oss å lese tekster kritisk. Når vi har identifisert tekstens topoi, kan vil nemlig stille kritiske spørsmål til dem. Drøft eller diskuter følgende:

  1. Bygger noen av Wanviks topoi på forenklinger av virkeligheten, unyanserte oppfatninger eller stereotypier?

  2. Bygger noen av Wanviks topoi på falske dikotomier? Falsk dikotomi vil si å presentere noe som om det bare finnes to alternativer, når det i realiteten finnes flere.

  3. Bygger noen av Wanviks topoi på oppfatninger og forestillinger vi tar for gitt at er sanne, selv om de ikke nødvendigvis er det?

Kilde

Kjeldsen, J. E. (u.å.) Min fitte er flott – Elise Wanvik, Kongshaug Musikkgymnas. Henta juni, 2022 fra: https://www.taordet.no/min-fitte-er-flott-elise-wanvik

Dán lea/leat čállán Christian Lund.
Maŋemusat ođastuvvon 2022-06-22