Skisser et nettsted som fremmer FNs bærekraftsmål
1: Velg bærekraftsmål
Dere har fått i oppdrag å utvikle et nettsted som setter søkelys på ett av FNs bærekraftsmål. Hvilket av målene dere vil jobbe med, velger dere selv.
Les mer på FNs nettside om bærekraftsmålene.
2: Hva vil du? Bruk retoriske virkemidler
Nettstedet dere skal utforme, skal inneholde informasjon om bærekraftsmålet. Det skal også påvirke brukerne til å gjøre noe for å nå bærekraftsmålet.
Hvordan dere går fram for å påvirke brukerne, er helt opp til dere, men dere må velge en hovedappellform for budskapet: etos, logos eller patos. Valget av retoriske virkemidler bør påvirke både innholdet og stilen på nettstedet.
Artikkel: Retorikk i mediene og medieuttrykk
Artikkel: Etos, logos og patos
3: Målgruppa er trendy unge voksne
Målgruppa dere ønsker å treffe, er unge voksne som er opptatt av mote og trender. De følger med på hva som skjer i designbransjen, og lar seg begeistre av tidsriktige og trendy kampanjer.
4: Gjør grundig research
Dere er oppfordret til å gjøre research og studere dagsaktuelle trender innen grafisk design. Finn én eller flere stiler som kan passe målgruppa, appellformen og budskapet deres. Diskuter dere fram til hvilken stil som vil passe best.
Bestem hvilket bærekraftsmål dere vil jobbe med.
Velg hvilken appellform dere hovedsakelig vil bruke.
Bestem innholdet på nettstedet. Hva skal dere si, og hvor mye stoff trenger dere for å si det?
Sett opp strukturen til nettstedet. Hvilke menyvalg og undersider trenger dere? Hvilket innhold skal dere plassere hvor? Lag et strukturkart for alle sidene på nettstedet.
Skriv tekstene dere trenger.
Studer dagsaktuelle stiler og bestem dere for en stil. Lag en liten designmanual som beskriver stilen dere velger, og regler for bruk av farger og fonter.
Tegn blueprints, altså grove oversiktsskisser, som viser bruken av stilen dere har definert i designmanualen. Gjør dette for alle sidene på nettstedet. Husk å følge konvensjoner for nettdesign.
Skaff eller produser bilder og illustrasjoner.
Sett opp nettstedet i en app for prototyping, for eksempel Adobe XD.
Test løsningen, gjør forbedringer og lever resultatet.
Guoskevaš sisdoallu
Hva inneholder en designmanual, hva brukes de til og hvorfor er de nyttige?
En app-prototype er en forenklet utgave av appdesignet som gjør det mulig å teste ut design og brukergrensesnitt i en tidlig fase.