Reklamekampanje for å redusere økologisk fotavtrykk
Søk: Finn definisjoner av økologisk fotavtrykk. Fullfør setningen: «Et økologisk fotavtrykk er …»
Ta testen! Finn ut hva som bidrar mest til ditt økologiske fotavtrykk, ved å svare på spørsmål om ditt forbruk av varer og tjenester i testen «Se ditt fotavtrykk» på footprint.ducky.eco.
Tenk: Hvilke faktorer påvirker det økologiske fotavtrykket ditt mest? Lag et tankekart.
Par: Vis tankekartet ditt til en annen. Finn likheter og forskjeller.
Del: Diskuter i klassen. Hvordan kan vi redusere de økologiske fotavtrykkene våre?
Relevante spørsmål å diskutere
Hvorfor må du oppgi den samlede inntekten til husholdningen, tror du?
Undersøk hva som ligger i kategorien «Offentlig».
På hvilke områder har du et høyere forbruk enn gjennomsnittet?
På hvilke områder vil det monne mest at du reduserer?
Å reise med fly bidrar til 0,28 kg CO2-ekvivalenter per kilometer per passasjer per år. Finn ut hvor du kan fly hvis hele forbruket ditt bestod av å reise med fly.
Klassen har fått i oppdrag av ducky.eco å lage en reklamekampanje for tjenesten deres som registrerer økologisk fotavtrykk. Det overordnede formålet er få folk til å redusere sitt eget økologiske fotavtrykk.
Definer målgrupper.
Bruk idémyldring for å få frem poenger eller historier som skal være gjennomgående i kampanjen.
Mulig avgrensing
Velg ut ett eller to tiltak som bidrar til å redusere utslipp. Formuler mål som er både realistiske og konkrete. Hvilke historier eller poeng kan fenge mottakerne?
Vurder ulike kanaler, reklameuttrykk og formater dere skal lage. En kampanje kan bestå av filmer lagd for TV og i ulike kanaler på nettet, i tillegg til innhold til sosiale medier, annonser og bannere for å nevne noe.
Lag en felles kampanjeplan i et fellesdokument. Tips til kampanjeplan: Kampanjeplan for lansering av produkt.
Bli enige om en stilart dere legger til grunn, med gjennomgående farger og skrifttyper. Bli også enige om dere skal ha bilder, karakterer, objekter eller andre elementer som skal gå igjen i medieuttrykkene.
Fordel arbeidet på mindre grupper.
Kjør produksjon.
Sørg for at alle reklameuttrykkene er publiseringsklare når dere leverer.
Vurder reklameuttrykkene dere har lagd, og diskuter – i grupper eller i klassen – i hvilken grad dere har lyktes med
å definere målgrupper
å skape en tydelig rammefortelling og tydelige poeng
å lage en estetisk helhetlig kampanje
å få mottakerne til å registrere og redusere sitt eget økologiske fotavtrykk
Guoskevaš sisdoallu
Idébank er en kreativ metode som er god for deg som blir friere når du slipper å si idéene høyt, men heller kan skrive dem ned anonymt.