Kantine-eksperimentet - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Njuike sisdollui
Oppgave

Kantine-eksperimentet

Har du tenkt over hvilken påvirkningskraft du kan ha når du deler dine erfaringer med produkter på nettet? I dette eksperimentet får dere testet om dere kan påvirke medelevene deres til å kjøpe et bestemt produkt i kantinen på skolen.

Oppdrag

  1. Spør i kantinen på skolen deres om de har et produkt dere kan gjøre et eksperiment med. Sjekk også hvor mye de pleier å selge av dette produktet i løpet av en vanlig uke. Formålet med eksperimentet er å se om positiv omtale i sosiale medier kan øke salget av produktet på en uke.
  2. Del klassen inn i forskjellige SoMe-grupper, for eksempel en Instagram-gruppe, en Snapchat-gruppe og en Facebook-gruppe.
  3. Ta bilder av produktet, spill inn videoer og skriv om deres gode smaksopplevelser og erfaringer med produktet. Dere står fritt til å velge hvordan dere vil formidle budskapet deres, og hvilke virkemidler dere vil bruke (bilder, video, tekst, prat). Del det dere lager, i de ulike mediene, men ikke publiser noe før dere har sjekket med kantinen at de synes det ser greit ut.
  4. Etter at dere har kjørt «kampanjen» deres i en uke, så spør i kantinen om de har opplevd en økning i salget.
  5. Hva ble resultatet? Har kantinen noe de kan lære av dere her?
  6. Hvilken SoMe-kanal var mest effektiv overfor målgruppen deres?

Dán lea/leat čállán Cathrine Meyer Johansen.
Maŋemusat ođastuvvon 2019-12-04