Njuike sisdollui
Geahččaladdan

Beskrivelse av fjellområdet

Det er viktig å lage en kort og presis beskrivelse av ekskursjonsområdet. Her kan dere fortelle andre hvordan dere opplevde lokaliteten og forholdene der. Dere vil også få bruk for notatene når dere skal forklare hvordan organismene dere fant, er tilpasset miljøet de lever i.

Hensikt

I denne oppgaven skal dere lage en kort beskrivelse av området dere skal gjøre feltarbeid i.

Bruk kart

Før klassen drar på ekskursjon, merker dere av området på et kart og beregner hvor stor lokaliteten er. Et godt hjelpemiddel er digitale kart. Et annet nyttig hjelpemiddel er en GPS. Med GPS-en kan dere finne nøyaktig posisjon, høyde over havet og himmelretninger, og på det digitale kartet kan dere lagre posisjonspunkter og senere plotte løypa dere har gått.

Utstyr

  • kart over området, så detaljert som mulig
  • utskrift av digitale kart
  • kamera/mobiltelefon
  • GPS (eventuelt på mobilen)
  • skriveunderlag

Framgangsmåte

Når dere kommer fram til ekskursjonsområdet, kan dere skrive noen stikkord om hvordan dere opplever lokaliteten:

  • Hvordan ser det ut rundt dere?
  • Hvordan er ?
  • Hvordan er vegetasjonen? Ser dere noen trær? Synes dere at en eller flere typer vegetasjon dominerer sterkt?
  • Hvordan er været?
  • Hvordan er temperaturen?
  • Hvor kommer vinden fra? Er det ly for vinden noen steder?
  • Kan dere se is og snø?
  • Kan dere finne ut nøyaktig hvor dere befinner dere? Kan dere finne himmelretningene (nord, sør, øst, vest)?
  • Hvor høyt over havet er dere? Hva er posisjonen deres?
  • Ser dere noen fjellvann? Hvordan ser de ut?
  • Kan dere se spor etter menneskelig aktivitet?

Ta med alt dere synes er viktig, men skriv kort. Senere kan dere renskrive notatene til ekskursjonsrapporten. Ta noen oversiktsbilder, og lag noen skisser. Disse vil passe godt i ekskursjonsrapporten.

Til ekskursjonsrapporten

  • Ta med alt dere fant ut om området, og alle parametrene dere registrerte i rapporten. Pass på å få med et kartutsnitt og noen oversiktsbilder.
  • Merk av på kartet hvor klassen gjorde de ulike feltoppgavene. Hvis dere har brukt GPS og lagret posisjonspunkter på den, kan dere plotte løypa og feltstasjonene på et digitalt kart.
  • Beskriv hvordan dere ut fra kartet kan tolke terrenget i ekskursjonsområdet.
  • Presenter innholdet i rapporten for klassen.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Bruk av digitale kart i feltarbeid

Denne videoforelesningen gir mange gode eksempler på hvordan digitale karttjenester kan være nyttige under forberedelser til feltarbeid.