Feltarbeid: Hva lever der hav møter land?
I denne oppgaven skal dere kartlegge tidevannssonen i ekskursjonsområdet.
Tidevannssonen har ofte en rik og særegen flora og fauna. Hvordan dette området ser ut, og hva som lever her, vil imidlertid variere avhengig av hvor vi befinner oss i landet. Det skyldes ikke minst at ulike deler av kysten vår har ulike tidevannsforskjeller.
Det er lettest å gjøre denne oppgaven i områder med små eller middels store tidevannsforskjeller. Det er en fordel om dere på forhånd vet hvor stor forskjell det er mellom høyvann og lavvann i det aktuelle området.
Dyr og planter som lever på grensen mellom hav og land, må tåle skiftende temperaturforhold, svingninger i saltholdighet, uttørking, oversvømmelse og kraftige bølgeslag.
Storm skaper bølger som kan flytte store steiner, men albuesnegl, rur, tang og tare klarer likevel å klore seg fast. Ved lavvann blir albuesneglene og rurene tørrlagt, og ved havvann blir de oversvømt. Hvordan klarer de å overleve under slike skiftende forhold?
Begynn med å velge et område som er såpass avgrenset at dere kan få oversikt over området i løpet av ekskursjonsdagen. Hvis dere velger et for stort område, blir det fort uoversiktlig. Ta bilder av området, lag skisser, og ta notater. Merk av området på et kart.
På forhånd må dere studere litteraturen og internett-sider for å finne fram til vanlige tidevannsorganismer i det aktuelle området. Jo mer forarbeid dere gjør, desto artigere blir feltoppgaven. Felthåndboka Dyreliv i havet er en utmerket ressurs til forarbeid og til bruk på selve ekskursjonen. Finn fram til ulike tilpasninger vi ser hos forskjellige organismer som lever der hav og land møtes.
- Registrer hvilke planter og alger som vokser i området. Lag ei artsliste.
Registrer hvilke virvelløse dyr som finnes her. Lag ei artsliste. Observer
- hvordan de vokser
- om de kan bevege seg
- om de lever under steiner eller i fullt sollys
- hvilke arter som er mest tallrike
Prøv å finne ut hvordan noen av dyrene er tilpasset et liv i tidevannssonen:
- Har de skall?
- Kan de lukke vann inn i kroppen?
- Hvordan kan de beskytte seg?
- Ta bilder.
Til ekskursjonsrapporten
- Lag en presentasjon av denne sonen som dere skal holde for resten av klassen. Ta med bilder og kart.
- Legg vekt på å fortelle hvordan tidevannssonen ser ut i ekskursjonsområdet, hva vi generelt sett mener med "tidevannssone", og hvilke arter dere har funnet her.
- Plasser artene i systematiske grupper, og legg stor vekt på å fortelle hvordan noen av artene er tilpasset et liv på grensen mellom land og hav.