Njuike sisdollui
Bargobihttá

Lag en kortfilm om press

Bruk det dere har lært om filmspråk og filmproduksjon, og produser en kort fiksjonsfilm om temaet press blant ungdom.

Arbeidsoppdrag

Del klassen i mindre grupper. Hver gruppe skal lage en kort (maks ti minutter lang). Filmen skal handle om press blant ungdom.

1 Forarbeid

Lag tankekart

Start idémyldringen i gruppa med å lage et felles tankekart, der dere skriver og tanker om press blant ungdom.

Dere kan bruke kortfilmen Det er lov å si nei (2021) nedenfor som inspirasjon.

Synopsis

Begynn arbeidet med å utvikle ideen til en fortelling. Skriv en der dere har med hovedkarakteren (protagonisten), motstanderen (antagonisten), hovedkonflikten, målet til hovedkarakteren, vendepunktet, klimakset og løsningen. Bruk gjerne skrivemalen nedenfor som støtte i arbeidet.

Fiillat

Presenter den ferdige synopsisen til andre i klassen og be om innspill. Juster innholdet på bakgrunn av tilbakemeldingene.

Skriv manus

Skriv et manus som beskriver handlingen og replikkene i filmen, altså det publikum skal se og høre. Les gjerne artikkelen "Synopsis, manus og storyboard" og artikkelen "Slik utformer du et filmmanus".

Bestem visuell stil og opptakssteder

Hvilket visuelt uttrykk skal filmen ha? Skal det være røft eller klassisk? Farger eller svart-hvitt? Hvordan vil dere ramme inn bildene, lyssette scenene og bruke kameravinkler og utsnitt for å forsterke historien? Det finnes mange ulike måter å løse det visuelle på i en film, som du kan se i artikkelen "Skap filmens visuelle stil".

Dere må finne ut hvor dere skal filme, sjekke ut stedene og tenke gjennom hvilke kostymer og dere trenger.

Skuddliste og storyboard

Etter at dere har sjekket ut stedene der dere vil filme, kan dere lage og . Da er det lettere å skissere bildene som publikum skal få se. Ei skuddliste er en skrevet oversikt over hvert bilde i filmen deres, mens et storyboard er en bildeframstilling av manuset. Lag gjerne begge deler før dere går i gang med opptakene. Bruk gjerne de foreslåtte malene nedenfor i arbeidet.

2 Gjennomføring

Øving, forberedelser og opptak

Sørg for at alle som skal delta i filmen, møter godt forberedt til filming. Kjør en felles gjennomgang av manuset og andre forberedende dokumenter, øv på replikker og snakk med fotografen eller fotografene om bildene. Da blir opptakene mer effektive – og bedre!

Sjekk at alt utstyret er med, og at alt fungerer. Få tips om hvordan dere håndterer lydopptakene på en god måte, i artikkelen "Slik får du god lyd i filmen din".

3 Redigering

Klipp, lagre og publiser

Importer opptaksfilene og sett sammen de ulike elementene i et egnet redigeringsprogram. Juster klippen, bildene og lyden og legg eventuelt til flere effekter. Dere kan finne musikk, lydeffekter og grafisk innhold via ressursene i artikkelen "Finn innhold du kan bruke og dele".

Husk å få med tittelen på filmen, og legg inn en tekst til slutt med produksjonsopplysninger og kreditering av medvirkende.

Lagre arbeidet i riktig format, for eksempel filformatet MP4 med H.264.

Hvis dere skal publisere på internett, kan dere velge en streng lisens som CC-BY-NC-ND (navngivelse, ikke kommersiell, ingen bearbeidelse). Da kan ikke andre endre arbeidet deres eller tjene penger på det. Les mer om lisenser i artikkelen "Det handler om å dele: Creative Commons".

4 Vurdering

Se filmen i klassen og be om tilbakemelding fra læreren og medelever.

Deretter lager hver elev en skriftlig refleksjonsrapport som et individuelt arbeid. I rapporten beskriver du prosessen og produktet. Reflekterer over de valgene dere gjorde underveis i produksjonsprosessen. Vurder bruken av utstyr og programvare. Har dere oppnådd god nok kvalitet på det ferdige resultatet? I hvor stor grad har dere videreutviklet produksjonspraksisen deres? Reflekter også over hva du tenker om press blant ungdom. Hva forteller historien din om samtida vår?

Hvis du vil, kan du bruke malen nedenfor som støtte i skrivearbeidet.