Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Produksjon av 360-video

Interessen for å vise fram bilder på nye og spennende måter har alltid vært til stede. Mange vet at verdens første fotografi ble eksponert i 1826 av J. N. Niépce, men visste du at det bare tok 31 år før M. Garrela (England) i 1857 tok patent på verdens første panoramakamera?
Video: Strømmestiftelsen / CC BY-SA 4.0

Se 360-video: Sett på filmen og beveg deg rundt med musepekeren. Produsert av Strømmestiftelsen.

Opptak til 360 krever stort sett bare et kamera og programvare for å sette bilder eller videoopptak sammen. Det er mye enklere enn den gamle, kjemiske prosessen det var å framkalle bilder før i tiden.

Produksjon av 360

Å arbeide med produksjon av 360-gradersprodukter er ikke så veldig annerledes enn andre produksjoner. Du har i grove trekk planlegging, opptak og etterbehandling på samme måte som ved andre medieproduksjoner.

Før vi tar for oss opptak av 360, skal vi se nærmere på enkelte ting det kan være greit å ha kjennskap til på forhånd.

360 eller ikke?

Den første vurderingen du må gjøre, er om 360 er den beste løsningen for formålet. Dersom det ikke er nødvendig å kunne snu seg rundt og se seg om, er det kanskje heller ikke nødvendig å bruke 360. Du risikerer at publikum snur seg bort og ikke følger med.

"Del opplevelsen" er 360 sin største styrke

En vanlig film er på en måte et teater på en skjerm, hvor publikum sitter i salen og følger med. Riktig bruk av 360 gir publikum mulighet til selv å være til stede på scenen hvor handlingen skjer.

Et godt eksempel på dette er filmen Free Solo 360, hvor publikum får være med på en utfordrende klatretur.

Free Solo 360 på National Geographics YouTube-kanal

Tenk over

Hvordan kan du plassere kamera slik at publikum virkelig "står i det" og dermed får delta i opplevelsen?

"Oppmerksomhet" er 360 sin største svakhet

Du vet aldri i hvilken retning publikum retter oppmerksomheten sin. Slik er 360-produktets natur, men det finnes hjelpemidler for å bidra til å lede oppmerksomheten riktig vei. To viktige virkemidler er bevegelseslinjer og lyd.

  • Bevegelseslinjer: Skap en tydelig handling som gjerne beveger seg mot og forbi kamera. Dette blir et blikkfang og skaper nysgjerrighet. Samtidig vil en tydelig bevegelseslinje sørge for at publikum aktivt må ta del i opplevelsen ved å snu seg i scenen for å følge handlingen.
  • Bruk lyd: Handlingen kan gjerne underbygges av tydelige lyder for å forsterke inntrykkene. Har man anledning til å bruke stereolyd, vil dette i tillegg kunne legges på ørene, slik at man får en romlig effekt. Det betyr enkelt forklart at lyden er kraftigst på høyre øre om noe skjer i den retningen. På den måten vil lyden bidra til at publikum lettere kan snu seg etter hvor handlingen foregår.

360-opptak

Opptaket dekker 360 grader, så det er ingen steder å sette fra seg for eksempel tekstplakater, rekvisitter e.l. Det du har tenkt å si i scenen, må du huske helt selv. Alt av kameracrew og andre interesserte gjemmer seg under hele opptaket.

I et filmopptak følger regissøren nøye med fra stolen sin bak kamera. Den største utfordringen med 360-opptak er at det er vanskelig for fotografen å følge med på alt som skjer samtidig.

Har alle forstått hva de skal gjøre? Er noen uheldige og kikker i kamera eller gjør noe annet rart som kan ødelegge opptaket?

Det samme gjelder for 360-produksjoner, men her finnes det ikke noe "bak kamera" – alt filmes jo. Ofte må du ligge og gjemme deg og følge med via en liten mobilskjerm eller lignende, og det er ikke lett når du i tillegg må skrolle mellom ulike steder skuespillere er plassert i bildet.

Etterbehandling av video og bilder i 360

Et 360-kamera består ofte av flere mindre vidvinkelkameraer, så må opptakene overlappes og sys sammen i etterkant. Dette blir gjerne gjort i en egen programvare utviklet av kameraprodusenten.

Ut over dette kan du etterbehandle opptakene som et vanlig videoprosjekt eller vanlige bildefiler.

Publisering

Mange av de store nettselskapene har tilrettelagt for opplasting av 360-videofil. Hos enkelte tilbydere er det faktisk bare snakk om å krysse av for at "Innholdet er 360", og så har du publisert et ferdig 360-produkt som kan benyttes på PC, Mac og mobil, med eller uten VR-briller.

For stillbilder har NDLA selv stått sentralt i utviklingen av en programvare for visning av 360-bilder. Her kan du laste opp enkeltbilder eller sette sammen flere 360-bilder til egne opplevelsesrom.

Programvaren heter Virtual Tour (360)