Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Lag kortfilm

Bargobihttá

Lag kortfilm

Bruk det du har lært om filmspråk, karakterutvikling og dramaturgi, og produser en fiktiv filmfortelling i samarbeid med andre.

Arbeidsoppdrag

Gå sammen med andre, og produser en kortfilm på maksimalt ti minutter. Kortfilmen skal være publiseringsklar for et tenkt publikum og holde god kvalitet. Dere utvikler og skaper filmfortellingen selv.

1. Forarbeid

Idémyldring

Hvilken historie vil dere fortelle, og for hvem? Bruk ulike idéutviklingsteknikker for å komme i gang.

Synopsis

Start arbeidet med å utvikle idéen til en fortelling. Skriv en der dere spesifiserer hovedkarakter (protagonist), motstander (antagonist), hovedkonflikt, målet til hovedkarakteren, vendepunkt, klimaks og løsning. Bruk gjerne skrivemalen "Synopsis" som støtte i arbeidet.

Fiillat

Presenter den ferdige synopsisen til andre i klassen og be om innspill. Juster innholdet basert på tilbakemeldingene.

Skriv manus

Skriv et manus som beskriver handlingen og replikkene i filmen, altså det vi senere skal se og høre. Se gjerne på fagartikkelen om manus og dramaturgi og fagartikkelen om hvordan man skriver manus. Pass på at dere har en tydelig konflikt, interessante karakterer og dramaturgi.

Bestem visuell stil og opptakssteder

Hvilket visuelt uttrykk skal filmen ha? Skal det være røft eller klassisk? Skal filmen være i farger eller i svart-hvitt? Hvordan vil dere ramme inn bildene, lyssette, bruke kameravinkler og utsnitt for å forsterke historien? Det finnes mange ulike måter å løse det visuelle på, se filmen "Skap den visuelle stilen i filmen".

Dere må finne ut hvor dere skal filme. Sjekk ut stedene og tenk gjennom hvilke kostymer og rekvisitter dere trenger.

Skuddliste og/eller storyboard

og kan lages etter at dere har sjekket ut stedene der dere vil filme. Da er det lettere å skissere bildene som publikum skal få se. Ei skuddliste er en skrevet oversikt over hvert bilde i filmen deres, mens et storyboard er en bildeframstilling av manuset. Lag gjerne begge deler før dere går i gang med opptak. Bruk gjerne de foreslåtte malene i arbeidet.

2. Gjennomføring

Øving, forberedelser og opptak

Sørg for at alle som deltar i filmen, møter godt forberedt til filming. Kjør en felles gjennomgang av manuset og andre forberedelsesdokumenter, øv på replikker og snakk med fotografen(e) om bildene. Da blir opptakene mer effektive – og bedre!

Sjekk at alt utstyret er med, og at det fungerer! Les tips om hvordan dere håndterer lydopptakene best mulig i fagartikkelen "Slik får du god lyd i filmen din".

3. Redigering

Klipp, lagre og publiser

Importer opptaksfilene og sett sammen de ulike elementene i et egnet redigeringsprogram. Juster klipp, bilder og lyder, og legg eventuelt til flere effekter. Dere kan finne musikk, lydeffekter og grafisk innhold i denne ressursen kan dere finne fagartikkelen "Finn innhold du kan bruke og dele".

Husk å få med tittel og en plakat med produksjonsopplysninger og kreditering av medvirkende til slutt.

Lagre arbeidet i riktig format, for eksempel filformat MP4 med H.264.

Hvis dere skal publisere på internett, kan dere velge en streng lisens som CC-BY-NC-ND (navngivelse, ikke-kommersiell, ingen bearbeidelse). Da kan ikke andre endre arbeidet deres eller tjene penger på det. Les mer om det i fagartikkelen "Det handler om å dele: Creative Commons".

4. Vurdering

Se filmen i klassen og be om tilbakemelding fra lærer og medelever.

Hver elev lager deretter en skriftlig refleksjonsrapport som beskriver prosess og produkt. Reflekterer over valgene som ble gjort underveis i produksjonsprosessen. Vurder bruken av utstyr og programvare. Har dere oppnådd god nok kvalitet på det ferdige resultatet? I hvor stor grad har dere videreutviklet produksjonspraksisen deres? Reflekter også over innholdet og formen. Hva forteller filmen om samtida vår?

Dersom du ønsker det, kan du bruke denne malen som støtte i skrivearbeidet.



CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Maren Aftret-Sandal.
Maŋemusat ođastuvvon 2022-05-10