Njuike sisdollui
Ođđadárogiella
Veiledning

Hvordan jobbe med instrukser

Gode instrukser er viktig når du skal bruke prateroboter i læringsarbeid. Her går vi gjennom seks konkrete tips til hvordan du kan formulere instrukser slik at du får den hjelpen du trenger.

Seks tips til gode instrukser

Hva er en instruks?

En instruks, også kalt ledetekst eller prompt, er det vi skriver inn i en praterobot. For å få mest mulig ut av en praterobot må du øve deg og lære deg kunsten å lage gode instrukser. Vi formulerer instrukser på ulike måter avhengig av hva vi bruker prateroboten til. Gode instrukser bidrar til at vi får den hjelpen vi trenger.

Tips

Vi har seks tips du kan rette deg etter for å bli god til å formulere instrukser til prateroboter:

  1. Gi roboten en oppgave med presise ord.

  2. Gi roboten en tone og en rolle.

  3. Beskriv situasjonen til prateroboten, gi den en kontekst.

  4. Bestill / gi eksempel på format.

  5. Gi instrukser i en logisk rekkefølge.

  6. Før en samtale og still oppfølgingsspørsmål.

Husk

  • Du må vite hva du vil og skal. Er du usikker på hva du er ute etter, vil svarene du får fra prateroboten, være vage og upresise også.

  • Vær forberedt på prøving og feiling. Er svaret til prateroboten relevant? Du må ofte omformulere, starte på nytt eller følge opp med nye instrukser.

  • Sjekk alltid faktainformasjon fra prateroboter opp mot kilder.

Prøv selv

Underveis, når du går gjennom de seks tipsene, kan du prøve ut instruksene i prateroboten du pleier å bruke.

Innlogging på NDLAs praterobot

Vær oppmerksom på at digitale tjenester med innlogging kan samle inn persondata, og at dette krever databehandleravtale.

Bruk for eksempel NDLAs praterobot dersom den er tilgjengelig for skolen din. Du finner den ved å logge deg inn på Min NDLA.

1. Gi roboten en oppgave med presise ord

Hva skal prateroboten hjelpe deg med? Skal den for eksempel forklare, anbefale, utvikle, oppsummere, bruke eller analysere? Du må bruke ord som gir den en klart definert oppgave.

Hvilke begreper du velger å bruke, er viktig ellers i instruksen også. Jo mer nøyaktig du formulerer en ledetekst, jo bedre svar får du. Presis begrepsbruk er for eksempel når du skriver "Paris" i stedet for "Frankrike" eller en bestemt dato i stedet for ei årstid. Et faguttrykk vil være mer presist enn et ord fra dagligtalen.

Hvor presist klarer du å formulere instrukser?

Vagt

Mer presist

Fortell meg om geografi.Beskriv kjennetegn ved landskapsformer og vegetasjon for regnskogen i Amazonas.
Gi meg tilbakemelding på teksten min.Hvordan kan jeg gjøre teksten min mer engasjerende?

2. Gi roboten en rolle og en tone

Rollen prateroboten får tildelt, gjør at språket den bruker i det genererte svaret, passer til rollen. Sier du at den skal snakke som en ekspert, vil språket være mer avansert og detaljert enn om du sier at den skal være en grunnskolelærer. Du kan også gi beskrivelser av tonen eller stilen du vil roboten skal svare i.

Her er noen eksempler:

  • "Vær en geograf."

  • "Du er en ekspert på regnskog."

  • "Ta rollen som reiseleder."

  • "Vær oppmuntrende og uformell." / "Vær positiv og entusiastisk."

  • "Snakk som en høyrepolitiker."

  • "Svar på en akademisk måte." / "Svar i et poetisk språk."

3. Beskriv konteksten til prateroboten

En praterobot vil gi deg bedre og mer relevante svar dersom du gir den en kontekst. I hvilken sammenheng stiller du spørsmålet? Hvor, når og hvorfor trenger du svar på instruksen?

Her er noen eksempler:

  • Du ønsker å få tilbakemelding på en tekst du har skrevet. Konteksten du gir roboten da, kan for eksempel være: "Gi en tilbakemelding som om du er lærer i [fag] til en elev som går i [trinn] på videregående. Oppgaven jeg jobber med, er [oppgave]. Hvor godt svarer vedlagte tekst på oppgaven? [tekst]."

  • Du vil ha et forslag til en pressemelding som skal sendes til lokalavisa. Konteksten du gir roboten, kan være: "Restaurant og matfag på videregående i [stedsnavn] inviterer innbyggerne til delta i en konkurranse der premien er et treretters måltid. Lag en pressemelding til lokalavisa."

  • Du vil ha hjelp til å forstå et vanskelig avsnitt i en fagartikkel. Da kan du gi roboten denne konteksten: "Jeg er skoleelev på videregående [trinn] og jobber med å forstå problemstillingen [problemstilling] innenfor temaet [tema]. Kan du forklare dette avsnittet for meg? [avsnitt]."

4. Bestill format på svaret

I hvilket format vil du ha svaret? Bestill formatet. Legg også til informasjon om hvor langt svaret skal være, eller hvor mange punkter eller setninger du vil ha.

Her er noen eksempler:

  • "Svar med tre punkter."

  • "Svar med et avsnitt på fire setninger."

  • "Lag et manus til en film på to minutter med tre roller."

  • "Sett opp svaret i en tabell med tre kolonner og fem rader."

  • "Svar med kode."

5. Gi instrukser i en logisk rekkefølge

Vær oppmerksom på rekkefølgen på instruksene. Det fungerer ofte bedre om du starter en instruks med hva roboten er, og/eller hva den skal gjøre, for så å beskrive målgruppa. Til slutt bestiller du formatet og beskriver hvordan du vil at svaret skal se ut.

Formuler en instruks etter dette mønsteret: oppgave, rolle, kontekst, format.

Her er et eksempel:

  • "Lag en kort guide om hvordan man lærer seg programvaren Adobe Photoshop (oppgave). Du er designer og ekspert og skriver enkelt og lett forståelig (rolle). Guiden er til nybegynnere som skal jobbe med markedsføring (kontekst). Del inn i kapitler, forklaringer og punkter for framgangsmåter (format)."

Du trenger ikke ta med alle leddene. Du kan endre rekkefølgen, for eksempel dersom konteksten er viktigere enn rollen.

6. Før en samtale og still oppfølgingsspørsmål

I stedet for å gi alle detaljer i en instruks kan du også fordele dem utover i en samtale. Teknikken kan også hjelpe deg med å få større klarhet i hva du vil ha hjelp til, og avgrense oppgaven du skal løse.

Her er en serie med instrukser du kan bruke etter hverandre for å få hjelp i arbeidet med en fagtekst:

  1. "Kan du liste opp undertemaer til [et valgt tverrfaglig tema]?"

  2. "Gi en enkel oppsummering av emnet [...] i fem setninger."

  3. "Formuler tre ulike påstander innenfor [...]?"

  4. "Kan du gi meg tre sentrale fagbegreper jeg må bruke for å drøfte påstanden [...]?"

  5. "Kan du foreslå en disposisjon for fagteksten?"

  6. "Hva er det viktig å tenke på når jeg skal skrive en fagtekst med en påstand som utgangspunkt?"

Kilder

Bowen, J. A. & Watson, C. E. (2024). Teaching with AI: A Practical Guide to a New Era of Human Learning. John Hopkins University Press.

Digital Ocean. (u.å.). Prompt Engineering Best Practices: Tips, Tricks, and Tools. Hentet 10. mars 2025 fra https://www.digitalocean.com/resources/article/prompt-engineering-best-practices

Hagelia, M. (u.å.). AI ressurs: Instruksjoner for utdata - oversikt over parametere. Høgskolen i Østfold. Hentet 10. mars 2025 fra https://hiof.instructure.com/courses/8691/pages/instruksjoner-for-utdata-oversikt-over-parametere?module_item_id=254711

Måge, E. (u.å.). Hvordan komme i gang? Vi starter å skrive essay [Lysarkpresentasjon]. https://drive.google.com/file/d/1AkaPg0VzzTYxhanbwOS-0lBvnUbV7Vg5/view

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Liste med instruksmaler

Oversikt over ledetekster som kan være nyttige å bruke i arbeid med læring.

Dán lea/leat čállán Albertine Aaberge.
Maŋemusat ođastuvvon 03/06/2025