Et dikt om en viktig person - Norsk (SF vg1) - NDLA

Njuike sisdollui
Oppgave

Et dikt om en viktig person

Ja, hvem er det som ingen ser? Klarer dere å finne ut av det ved å utforske noen sentrale bilder fra diktet?

Del 1. Førlesing

Dere skal lese et dikt som heter "Hvem er det som ingen ser?". Diktet er bygd opp av ei rekke ulike språklige bilder. Nå skal dere få se noen sentrale bilder fra diktet.

  1. Diskuter sammen: Hvem tror dere dette diktet handler om? Begrunn ved å bruke sitatene fra diktet.
  2. Hva tror dere diktet handler om? Diskuter i grupper og begrunn svara deres. Skriv opp svara til hver gruppe på tavla.

Del 2. Tekstforståelse

  1. Diktet ligger som relatert artikkel nederst. Få en i klassen til å lese diktet høyt. Se på det dere har skrevet på tavla: Etter å ha hørt diktet en gang, synes dere at dere har klart å tippe riktig på hva det handla om?
  2. En annen i klassen leser diktet høyt en gang til. Vil dere skrive noen flere stikkord på tavla nå? Husk at jo flere ganger du leser et dikt, dess bedre forstår du det.
  3. Diskuter: Hvordan framstilles morsrollen i diktet? Mener dere framstillinga er positiv, negativ eller nøytral? Begrunn svaret deres ved å vise til minst to sitater.

Del 3. Nærlesing

  1. Les de to første strofene. Her er det mange språklige bilder. Skriv ned alle du finner og prøv å sette riktig navn på dem. (Er de sammenligninger, metaforer, besjelinger eller personifikasjoner?)
  2. Diskuter bildene dere har plukket ut i grupper. Hvorfor tror dere Dahle skriver at det er som om mora er "støpt inn i kjøkkenbenken", "korsfestet til tøyet" og "bærer huset på hodet"? Legg særlig merke til verba i de språklige bildene.
  3. En sentral metafor i diktet skal vise hvilken innflytelse ei mor har på sine barn. Hvilken?

Del 4. Ordvalg og konnotasjoner

Se på de fire strofene fra diktet under. Det er to strofer fra første del av diktet og to fra avslutninga.

Nå skal du legge merke til hvilken rolle ordvalget har i et dikt. En dikter har ofte få ord å boltre seg med, derfor velger hen ofte ord som har visse konnotasjoner til seg. Det vil si at vi forbinder visse egenskaper og følelser med dem.

  1. Les de to første strofene i diktet og legg merke til de utheva orda, som du også finner i boksen under diktet. Hvilke konnotasjoner vekker de? Hvorfor tror du Dahle har valgt akkurat disse orda?
  2. Gjør det samme med de to siste strofene.
  3. Sammenlign ordvalget i starten og slutten av diktet. Hvordan får orda og deres konnotasjoner fram ei utvikling av motivet?
  4. Hvilken betydning har det for hvordan du oppfatter temaet i diktet at ordenes konnotasjoner mot slutten av diktet er så ulike dem i starten?

De to første strofene

Det er moren det
som går i ett med skålene
grytene, glassene
Støpt inn i kjøkkenbenken
og korsfestet til tøyet

Slik bærer hun huset på ryggen
søppelkassen på hodet
Fiskeskinn, kjøttrester
og kladdene etter en havregrøt
Slik bærer hun dagen fram
måltid for måltid

De to siste strofene

En bærer, en baker
En dronning over tarmer og mage
En hersker i brystet
Hun krones av smuler
i rommet som puster
Hun hedres i salt

For så å lirke oss inn i natten
med varme, tørre melishender
Takkens oblater på tungen
når hun bøyer oss inn i søvnen
Inn gjennom flanellens nåde
Hvilens velsignelse i kinnenes kirke
Et alter i mørket

(Fet skrift er vår utheving)

Tekst: Gro Dahle / Begrenset bruksrett
Ordene som er uthevet i diktet

De to første strofene:

  • skålene

  • grytene

  • glassene

  • kjøkkenbenken

  • tøyet

  • søppelkassen

  • fiskeskinn

  • kjøttrester

  • havregrøt

De to siste strofene:

  • dronning

  • hersker

  • krones

  • hedres

  • oblater

  • nåde

  • velsignelse

  • kirke

  • alter

Del 5. Diskuter kontekst

Diskuter i klassen: Mener dere dette diktet framstiller dagens morsrolle på en aktuell måte?

Kilde

Dahle, G (1994) "Hvem er det som ingen ser?" fra Regnværsgåter. Oslo: Cappelen Damm.

Guoskevaš sisdoallu

Dán lea/leat čállán Åsa Abusland.
Maŋemusat ođastuvvon 2020-04-17