Njuike sisdollui
Ođđadárogiella
Oppgave

Podkast om distribusjonsstrategier

Her skal du lytte til en podkast, jobbe med fagbegreper og drøfte distribusjonsstrategien til Urmaker Bjerke.

Oppgaver

Start med å lytte til podkasten.

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Distribusjonsstrategier

Visste du at du er omgitt av distribusjonsstrategier hver eneste dag? For eksempel at Nike Store har en egen butikk, mens Asics ikke har det. Deres produkter får du bare kjøpt i et “multibrand”- miljø...

0:00
-0:00
Podkast: Moderne Media / CC BY-SA 4.0

Oppgave 1

Del 1

Bruk podkasten som hjelp til å skrive egne forklaringer av fagbegrepene nedenfor

Del 2

Sett deg sammen med en medelev.

  • Bytt på å forklare fagbegrepene for hverandre. Vær aktive lyttere og diskuter dere fram til en felles forståelse av begrepene.

  • Drøft denne påstanden: "Uten en god distribusjonsstrategi kan ikke en virksomhet lykkes på sikt."

Oppgave 2

I denne oppgaven skal du fordype deg i distribusjonsstrategien til Urmaker Bjerke.

Fra 11.05 i podkastepisoden hørte du et intervju med administrasjonsdirektør Joakim Bjerke som snakket om distribusjonsstrategien til Urmaker Bjerke. Det ble også pratet om makt og avhengighet i klokkebransjen.

Les om Urmaker Bjerke

Nettsiden til Urmaker Bjerke

Urmaker Bjerke: Åpenhetsloven

  1. Beskriv makt og avhengighet i verdikjeden til klokkebransjen.

  2. Beskriv og vurder distribusjonsstrategien til Urmaker Bjerke, og drøft hvordan Urmaker Bjerke sin distribusjonsstrategi påvirkes av maktforholdene i verdikjeden.

  3. Redegjør for og vurder Urmaker Bjerke sine distribusjonsbeslutninger knyttet opp mot bærekraft i verdikjeden og aktsomhetsvurderinger knyttet til åpenhetsloven. Tips: Fagartiklene "Bærekraftige valg" og "Åpenhetsloven" kan være til hjelp.

Dán lea/leat čállán Elisabeth Thoresen Olseng.
Maŋemusat ođastuvvon 01/13/2025