Noen matematiske bevistyper - NDLA

Njuike sisdollui
Ođđadárogiella

Noen matematiske bevistyper

Alle oppgavene her skal gjøres uten hjelpemidler. Nederst på siden kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokument.

Oppgave 1

Før et direkte bevis for denne påstanden: Summen av to påfølgende oddetall er delelig med 4.

Hint

Et oddetall kan skrives som  2k+1 . Finn et uttrykk for neste oddetall, og summer disse to oddetallene.

Løsning

Bevis:

Et tilfeldig oddetall kan skrives som  2k+1  der k er et helt tall.
Det påfølgende oddetall må da ha en verdi som er 2 større, altså 2k+1+2.

Summen av disse tallene blir da 2k+1+2k+1+2 = 4k+4 = 4k+1

Siden 4 er faktor i summen, må summen av tallene kunne deles med 4. Q.e.d.

(Q.e.d. er en forkortelse for det latinske uttrykket "quod erat demonstrandum", som betyr "hvilket skulle bevises".)

Oppgave 2

Før et direkte bevis for denne påstanden: Summen av fire påfølgende partall er delelig med 4.

Løsning

Bevis:

Et tilfeldig partall kan skrives som 2k der k er et helt tall. Det påfølgende partallet må da ha en verdi som er 2 større, altså 2k+2.

Det neste blir  2k+2+2, og det fjerde påfølgende partallet blir  2k+2+2+2.

Summen av disse tallene blir da

2k+2k+2+2k+2+2+2k+2+2+2=8k+12=42k+3

Siden 4 er faktor i summen, må summen av tallene kunne deles med 4.

Q.e.d.

Oppgave 3

Før et direkte bevis for denne påstanden: Summen av to rasjonale tall er et rasjonalt tall.

(Rasjonale tall er tall som kan skrives som en brøk der telleren og nevneren er hele tall.)

Løsning

Bevis:

Et tilfeldig rasjonalt tall kan skrives som mn der m og n er hele tall.

Et annet tilfeldig rasjonalt tall kan skrives som pq der p og q er hele tall.

Summen av disse tallene kan vi skrive som

 mn+pq = m·qn·q+p·nq·n = m·q+p·nn·q

Når vi multipliserer to hele tall med hverandre, får vi et nytt helt tall. Når vi adderer to hele tall med hverandre, får vi et nytt helt tall. Dette må bety at både telleren og nevneren i den nye brøken blir hele tall. Summen av de to rasjonale tallene blir dermed et rasjonalt tall.

Oppgave 4

Før et direkte bevis for denne påstanden: Hvis n et oddetall, så er  n2-1  delelig med 4.

Løsning

Bevis:

 n er et oddetall.    n = 2t+1  der t er et helt tall.n2-1 = 2t+12-1= 4t2+4t+1-1= 4t2+t

Tallet 4 er dermed en faktor i  n2-1, og følgelig er  n2-1  delelig med 4.

Oppgave 5

Før et direkte bevis for påstanden: Produktet av to påfølgende tall er et partall.

Løsning

Bevis:

Anta at det første tallet er et partall. Et tilfeldig partall kan skrives som 2k  der k er et helt tall. Det påfølgende tallet blir da  2k+1 .

Produktet blir  2k2k+1 = 4k2+2k = 22k2+k.

2 er en faktor i produktet, og følgelig er produktet et partall.

Hvis det første tallet er et oddetall, kan det skrives som  2k+1  der  k  er et helt tall. Det påfølgende tallet blir  2k+2 .

Produktet blir 2k+12k+2 = 4k2+6k+2 = 22k2+3k+1.

2 er en faktor i produktet, og følgelig er også her produktet et partall.

Oppgave 6

Løs likningene. Sett prøve på svarene.

a)  3-x = 1

Løsning

3-x = 13-x = 1x = 2

Vi setter prøve på svaret:

Venstre side:  3-x =3-2 = 1 = 1
Høyre side: 1

 x = 2  er en løsning av likningen.

b)   3x-2 = 4  

Løsning

3x-2 = 43x-2 = 16x = 6

Vi setter prøve på svaret:

Venstre side:  3x-2 =3·6-2 = 16 = 4
Høyre side: 4

 x = 6  er en løsning av likningen.

c)   -2 = x-1  

Løsning

-2 = x-14 = x-1x = 5

Vi setter prøve på svaret:

Venstre side:   -2
Høyre side:  5-1 = 4 = 2

 x = 5  er ikke en løsning av likningen.

(Kommentar: Går det an å se direkte at likningen ikke har løsning?)

Oppgave 7

Løs likningene. Sett prøve på svarene.

a)   x-2 = x-2  

Løsning

x-2 = x-2 x2-4x+4 = x-2x2-5 x+6 =  0 x = 2        x = 3

Vi setter prøve på svaret  x = 2.

Venstre side:   2-2 = 0
Høyre side:  2-2 = 0

 x = 2  er en løsning av likningen.

Vi setter prøve på svaret  x = 3.

Venstre side:   3-2 = 1
Høyre side:  3-2 = 1

 x = 3  er også en løsning av likningen.

b)   2x+4+x = 2  

Løsning

2x+4+x = 2 2x+4 = 2-x2x+4 = 4-4x+x2x2-6 x =  0 xx-6 = 0x = 0        x = 6

Vi setter prøve på svaret  x = 0.

Venstre side:   2·0+4+0 =2
Høyre side:   2

x = 0  er en løsning av likningen.

Vi setter prøve på svaret  x = 6.

Venstre side:  2·6+4+6 = 16+6 = 10
Høyre side:  2

 x = 6  er ikke en løsning av likningen.

c)   x+4-4x = 2  

Løsning

  x+4-4x = 2  4-4x = 2-x4-4x = 4-4x+x2x2 = 0x = 0

Vi setter prøve på svaret  x = 0.

Venstre side:   0+4-4·0 = 2
Høyre side:  2

 x = 0  er en løsning av likningen.

d)  4x+4- x = -2  

Løsning

 4x+4- x = -2 4x+4 = x-2 4x+4 = x2-4x+4x2-8x = 0xx-8 = 0x  = 0         x = 8

Vi setter prøve på svaret  x = 0.

Venstre side:  4·0+4- 0 = 2
Høyre side:  -2

x = 0  er ikke en løsning av likningen.

Vi setter prøve på svaret  x = 8.

Venstre side:   4·8+4- 8 = 6-8 = -2
Høyre side:  -2

 x = 8  er en løsning av likningen.

Oppgave 8

Formuler den kontrapositive påstanden til følgende påstand: Det er feil å si at jeg ikke bestod eksamen.

Løsning

Kontrapositiv påstand: Det er riktig å si at jeg bestod eksamen.

Oppgave 9

Formuler den kontrapositive påstanden til følgende påstand: De som ikke liker å se en fotballkamp, har ikke selv spilt fotball.

Løsning

Kontrapositiv påstand: De som har spilt fotball selv, liker å se en fotballkamp.

Oppgave 10

a) Før et kontrapositivt bevis for påstanden:

             n2 er et oddetall.    n er et oddetall.

Løsning

Bevis:

Den kontrapositive påstanden blir:

       n er ikke et oddetall    n2 er ikke et oddetall n er et partall    n2 er et partall

Vi setter   n = 2t     t.

Da er   n2 = 4t2 = 2·2t2  som må være et partall.

Da er den kontrapositive påstanden bevist og dermed er den opprinnelige påstanden bevist.

b) Før et direkte bevis for påstanden:

               n er et oddetall.    n2 er et oddetall.

Løsning

Bevis:
n er et oddetall.                              n = 2t+1          tn2 = 2t+12n2 = 4t2+4t+1n2 = 4t2+t+1

Siden 4 er en faktor i  4t2+t, er dette leddet et partall.

Følgelig er  n2  = 4t2+1+1  et oddetall.

Oppgave 11

Før bevis for påstanden:

                              n2  er et partall.    n  er et partall.

Løsning

Bevis:

Vi fører først et direkte bevis for påstanden n er et partall.    n2 er et partall.  

Anta at n er et partall. Vi kan da skrive

            n = 2t      t n2 = 2t2 = 4t2 =2·2t2  n2 er et partall. Q.e.d.

Vi fører så et kontrapositivt bevis for påstanden:

n2 er et partall.   n er et partall.

Kontrapositiv påstand:

n er et oddetall.   n2 er et oddetall.

Anta at n er et oddetall. Da kan vi sette  n = 2t+1,     t.

n = 2t+1 ,         tn2 = 2t+12= 4t2+4t+1= 22t2+2t+1= 2k+1 ,         k

Dermed blir n2 et oddetall.

Q.e.d.

Oppgave 12

Påstand: Alle firkanter er rektangler.

Bevis med moteksempel at denne påstanden ikke er riktig.

Løsning

Bevis:

En rombe er en firkant som ikke er et rektangel.

Påstanden er ikke riktig.

NB: Vi kan motbevise en påstand med et eksempel, men vi kan aldri bevise en påstand med et eksempel (ikke med to eller flere eksempler heller).

Oppgave 13

Påstand:    x2 > 25  x > 5

Bevis med moteksempel at denne påstanden ikke er riktig.

Løsning

  -62 = 36 > 25   og   -6 < 5

Påstanden er ikke riktig.

Oppgave 14

Vis med moteksempler at påstandene ikke er riktige.

a)   x < y  x2 < y2  

Løsning

  x = -3 ,  y = -2   x < y  x2 = -32 = 9  y2 = -22 = 4 x2 > y2

Påstanden kan ikke være riktig.

b)   x2 < y2  x < y  

Løsning

  x2 = 4 ,  y2 = 9   x2 < y2 x = 2     y = -3x > y

Påstanden kan ikke være riktig.

c)   x2 = y2  x = y  

Løsning

  x2 = 4 ,  y2 = 4   x2 = y2  x = 2    y =-2 x2 = y2,  men  x  y

Påstanden kan ikke være riktig.

Oppgave 15

Nå følger et direkte bevis for at 3 = 5. Kan dette være riktig?

-15 = -159-24 = 25-409-24+16 = 25-40+163-42 = 5-423-4 = 5-43-4+4 = 5-4+43 = 5

Løsning

Dette må du bare finne ut av selv!

Oppgave 16

Ta en vanlig kortstokk. Be vennen din ta ut 13 tilfeldige kort. Be ham snu de 13 kortene med billedsiden opp og legge dem inn igjen i kortstokken på tilfeldige steder.

Be så vennen din om å ta av de 13 øverste kortene slik at det blir to bunker med kort. Be vennen din om å legge de to bunkene under et tørkle slik at han ikke kan se hva du gjør med dem.

Når tørkleet fjernes, ligger det fortsatt to bunker der. Du ber vennen din om å telle kortene med billedsiden opp i de to bunkene. Han vil oppdage at det ligger like mange kort med billedsiden opp i de to bunkene.

Hva gjør du under tørkleet?

Hvis du lurer på om dette er riktig, kan du be læreren din om å utføre kortkunsten.

Løsning

Dette må du finne ut av selv!

Nedlastbare filer

Her kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokument.

Dán lea/leat čállán Olav Kristensen ja Stein Aanensen.
Maŋemusat ođastuvvon 08/26/2021