Hopp til innhold
Oppgave

Fra enkle til sammensatte instrukser

For å få mest mulig ut av en praterobot må vi vite hvordan instrukser fungerer som kommandoer. Øv deg på å bruke enkle og sammensatte instrukser.

Innlogging på NDLAs praterobot

Vær oppmerksom på at digitale tjenester med innlogging kan samle inn persondata, og at dette krever databehandleravtale.

Bruk for eksempel NDLAs praterobot dersom den er tilgjengelig for din skole. Du finner den ved å logge deg inn på Min NDLA.

Til læreren

Øvelsene kan følges stegvis for å gradvis få en bedre forståelse for hvordan instrukser kan brukes fra et enkelt spørsmål til en mer kompleks instruks.

Øvelsene kan også brukes som en guide til fordypning i et lærestoff, fra overflatekunnskap og begrepsinnlæring til bearbeiding av lærestoff og dybdekunnskap.

A. Utforsk bruk av instrukser

Øvelsene under er laget for at du skal lære å bruke prateroboter. Du øver deg på helt enkle spørsmål og utforsker etter hvert mer sammensatte oppgaver. Slik vil du kunne bruke prateroboter til å fordype deg i et faglig tema når du trenger det.

  • Bruk eksemplene på instrukser som en mal og tilpass til ditt fag og dine behov.

  • Opprett et dokument der du samler instruksene du tester ut, for å diskutere og dele i par og i klassen etterpå.

Øvelser

1. Enkel instruksjon

Spør prateroboten om det du lurer på, og gi den en oppgave som du vil den skal løse. Start med en klar og enkel setning, for eksempel: "Gi meg tre begreper som jeg må kunne bruke for å forstå maktfordelingsprinsippet."

Prøv selv ved å bruke denne malen:

"Gi meg [antall] begreper som er relevante for å forklare temaet [sett inn tema]."

2. Gi prateroboten en rolle og en spesifikk oppgave

Målet er at du skal forstå hvordan du kan tildele språkmodellen, altså prateroboten, en spesifikk rolle.

Definer rollen tydelig og beskriv oppgaven prateroboten skal utføre, for eksempel: "Du er en samfunnskunnskapslærer på videregående skole. Forklar de viktigste punktene i norsk politikk."

Prøv selv ved å bruke denne malen:

"Du er en [rolle]. Forklar de viktigste punktene i [sett inn tema]."

3. Øv deg på lengre instrukser – gi flere detaljer

Målet er at du skal lære å lage lengre instrukser.

Skriv en ledetekst som inkluderer flere detaljer, og spesifiser hvilke elementer som skal være med i svaret, for eksempel: "Du er en dommerfullmektig. Forklar meg hvilke oppgaver du har, og inkluder eksempler som viser din rolle i maktfordelingsprinsippet."

Prøv selv ved å bruke denne malen:

"Du er en [rolle]. Jeg vil at du skal [sett inn oppgave]. Forklar [konsept] og bruk eksempler i forklaringen."

4. Snevre inn til spesifikke oppgaver

Målet er at du skal lære å lage instrukser som snevrer inn til mer spesifikke oppgaver.

Gi en spesifikk oppgave med klare kriterier og be språkmodellen forklare prosessen, for eksempel: "Du er en samfunnsviter. Hjelp meg med å forstå fordeler og ulemper ved maktfordelingsprinsippet. Presenter svarene i en tabell med eksempler, både fordeler og ulemper. Inkluder noen kritiske refleksjonsspørsmål."

Prøv selv ved å bruke denne malen:

"Du er en [rolle]. Hjelp meg med [sett inn forespørsel / tematisk avgrensning]. Presenter svarene i [ønsket format]. Inkluder [flere forespørsler]."

5. Sett sammen en komplett instruks

Målet er at du skal kombinere alle ferdighetene dine for å lage en komplett og detaljert instruks.

Gi prateroboten en mer omfattende og detaljert oppgave i flere ledd, for eksempel: "Du er en samfunnsviter som skal hjelpe meg med å lage en disposisjon for en samfunnsfaglig artikkel om maktfordelingen i Norge. Inkluder en introduksjon og forslag til argumenter og motargumenter jeg kan fordype meg i. Sørg for at disposisjonen er strukturert med overskrifter og underoverskrifter. Inkluder eksempler fra virkeligheten."

Prøv selv ved å bruke denne malen:

"Du er en [rolle] som skal hjelpe meg med å lage en disposisjon for en [type tekst] om [tema/problemstilling]. Inkluder en introduksjon og forslag til argumenter og motargumenter jeg kan fordype meg i. Sørg for at disposisjonen er [sett inn ønske for struktur/oppsett]. Inkluder eksempler fra virkeligheten."

B. Presenter en instruks

Jobb i par. Velg og presenter hver deres instruks som dere formulerte og testet ut.

  • Hvilke svar fikk dere?

  • Hva syns dere om svarene?

  • Hvilke justeringer gjorde dere?

  • I hvilke sammenhenger tenker dere at dere kan bruke instruksen senere?

C. Del erfaringer med klassen

Del i klassen. Hvilke erfaringer har dere gjort dere? Opprette gjerne et delingsdokument der dere skriver inn hver deres instruks dere testet ut, og en kommentar om hvordan den fungerte.

Relatert innhold

Fagstoff
Hvordan jobbe med instrukser

Du må tenke på presist språk, rolle og tone, kontekst, format, rekkefølge og oppfølgingsspørsmål når du lager instrukser til prateroboter.

Skrevet av Maria Stubhaug.
Sist faglig oppdatert 13.03.2025