Hopp til innhold
Veiledning

Praterobottips til eleven

Bruk prateroboter som en ekstra læringsmuskel!

Sentrale begreper

Praterobot/chatbot
En praterobot er et program som har trent på store tekstmengder, og den genererer tekst basert på det vi ber den om å gjøre.
Ledetekst/prompt
Instruksene eller spørsmålene vi skriver til en praterobot, kalles ledetekster (eller prompts, som er det engelske begrepet).
Generert tekst
Teksten som prateroboten lager/genererer, kalles generert tekst.
Hallusinering
Når prateroboten "lyver" og generer noe som ikke stemmer, sier vi at den hallusinerer.
Systemledetekst
Hovedinstruksen til prateroboten, som den husker gjennom hele samtalen, kaller vi systemledetekst. En praterobot du skal bruke til skolearbeid, kan for eksempel ha systemledeteksten: "Skriv som om du er en elevhjelper for elever på videregående skole. Vær pedagogisk og motiverende."

👉 Viktig å vite

  • Ikke legg sensitiv informasjon inn i prateroboter, last heller ikke opp bilder av personer.

  • Vær alltid åpen om når og hvordan du har brukt prateroboter i læringsarbeidet ditt.

  • Vær alltid kritisk til svarene fra en praterobot. Den svarer med utgangspunkt i beregninger og sannsynlighetsregning. Den har ingen forståelse for innholdet den genererer.

  • Sjekk alle faktaopplysninger fra prateroboter opp mot uavhengige og pålitelige kilder. Hvis du ikke kan få bekreftet opplysningene hos andre kilder, har sannsynligvis prateroboten bare funnet på dem.

  • Betydningen av retningslinjer kan variere fra oppgave til oppgave, fra fag til fag og fra lærer til lærer. Er du i tvil om hva som gjelder for det du jobber med akkurat nå, spør læreren din!

👍 God bruk av prateroboter

Inspirasjon

  • Be om tips til idéer dersom du trenger å bli inspirert.

  • Få tips til problemstillinger og påstander du kan jobbe videre med.

Læringsassistent

  • Spør om hjelp til å forstå en oppgave.

  • Spør om forslag til ulike måter å løse en oppgave på.

  • Få hjelp til å forstå faglige temaer og begreper.

  • Spør om lister over fagbegreper.

  • Få sammendrag av lange tekster.

  • Be om forklaringer på vanskelige begreper og setninger.

  • Få hjelp til å teste og øve opp kunnskaper innenfor et fag eller tema.

  • Få hjelp i arbeid med programmering.

Tekstarbeid

  • Be om hjelp til organisering og rydding av notater eller til å bearbeide og organisere innhold.

  • Spør om hjelp til å lage en disposisjon til en tekst.

  • Få tips til argumenter både for og imot en sak.

  • Få hjelp til rettskriving og oversettelse.

👎 Dårlig bruk av prateroboter

Du bør ikke

  • generere innhold du leverer som om det er ditt

  • stole på og gjengi faglig innhold, uten å dobbeltsjekke med andre kilder

  • stole blindt på rettelser av tekstene dine

  • generere innhold du ikke bruker eller leser gjennom (bærekraft – bruk av prateroboter er veldig kraftkrevende)

Kilder

Møre og Romsdal fylkeskommune. (u.å.). Retningslinjer for bruk av KI i skolen. Hentet 12. april 2024 fra https://mrfylke.no/tenester/skole-og-opplaring/opplaring-i-skole/ikt-og-elev-pc/kunstig-intelligens-i-skolen/retningslinjer-for-bruk-av-ki-i-skolen/

Osloskolen. (2024, 11. mars). Kunstig intelligens (KI) i Osloskolen. Hentet 12. april 2024 fra https://aktuelt.osloskolen.no/larerik-bruk-av-laringsteknologi/digital-skolehverdag/kunstig-intelligens-ki-i-osloskolen/

Skrevet av Albertine Aaberge og Stina Åshildsdatter Grolid .
Sist faglig oppdatert 18.03.2024