Hopp til innhold
Oppgave

Tilberedningsteknikker

Å tilberede en råvare på riktig måte er avgjørende for å få ønsket konsistens, smak og utseende.

I denne oppgaven skal dere tilberede råvarer på forskjellige måter og vurdere hva som gir den beste smaken.

Klassen blir delt inn i tre grupper, og hver gruppe får tildelt en råvare: kjøtt, fisk eller grønnsak.

Oppgave 1. Tilberedning

Fisk

Dere skal tilberede laksefilet på tre forskjellige måter:

  1. Pannesteking: Stek laksefileten i varm panne med litt olje til den er gjennomstekt.

  2. Steking i ovn: Stek laksefileten i forvarmet ovn på 160 grader til den er gjennomstekt.

  3. Koking: Trekk laksefileten i kasserolle eller dampovn til den er gjennomkokt.

Kjøtt

Dere skal tilberede kyllingfilet på tre forskjellige måter:

  1. Pannesteking: Stek kyllingfileten i varm panne med litt olje til den er gjennomstekt

  2. Steking i ovn: Stek kyllingfileten i forvarmet ovn på 160 grader til den er gjennomstekt.

  3. Koking: Kok kyllingfileten i kasserolle eller dampovn til den er gjennomkokt.

Grønnsaker

  1. Pannesteking: Del en blomkål i buketter. Stek bukettene i varm panne med olje til de er møre.

  2. Steking i ovn: Stek en hel blomkål i forvarmet ovn på 160 grader til den er mør.

  3. Koking: Del blomkålen i buketter. Kok bukettene i kasserolle eller dampovn til de er møre.

Oppgave 2. Evaluering av smak og konsistens

Lag en buffé der dere presenterer tilberedningsmetodene for alle de tre råvarene. Alle skal nå smake på alt og vurdere smak og konsistens.

  1. Smak på de tre forskjellige variantene av laks. Hvilken tilberedning synes du gir best smak? Hvorfor tror du den smaker best?

  2. Smak på de tre forskjellige variantene av kyllingfilet. Hvilken tilberedning synes du gir best smak? Hvorfor tror du den smaker best?

  3. Smak på de tre forskjellige variantene av blomkål. Hvilken tilberedning synes du gir best smak? Hvorfor tror du den smaker best?

  4. Av de tre tilberedningsmetodene dere har brukt, hvilken gir produktet best konsistens og farge?

Skrevet av Einar Martin Kålen.
Sist faglig oppdatert 21.06.2021