Kunnskap om kunden - Produktutvikling og produksjon (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Kunnskap om kunden

Kreativ tenkning handler ofte om å finne løsning på et problem eller en situasjon, for å skape noe som skal passe til en gruppe av mennesker eller en kunde. Du må kjenne til målgruppa og kundens ønsker og behov. Da bør du øve opp evnen til innlevelse og forståelse.

Målgruppe

Målgruppe er en gruppe eller kategori av personer med noen fellestrekk. En ungdom, et barn og en eldre mann vil som oftest ha helt ulike ønsker og behov når de er hos frisøren. Målgrupper dannes ved at du deler mennesker inn i grupper ut fra ulike kriterier som kjønn, alder, inntekt, utdanning og bosted. Du kan også se på ulike holdninger, interesser og livsstilen til kunden.

Refleksjonsoppgave

  1. Tenk over hvordan, og om du selv automatisk endrer måten du snakker og fremtrer, i møte med ulike grupper av mennesker.
  2. Hvordan kan du ta imot ulike kunder med ulike behov, ulik kulturell bakgrunn og i ulike livssituasjoner i ditt yrke?

Kunnskap om kunden

Først og fremst handler det om å innhente så mye informasjon og kunnskap som mulig fra kunden og målgruppa. Dersom du er blomsterdekoratør, og kunden din er en kommende brud, må du stille kunden viktige spørsmål for å avklare hvilken stil, farger og blomster hun ønsker. Som frisør må du kombinere informasjon og inntrykk du får i samtale med kunden, og din erfaring med ulike mennesketyper, for å forstå hva det er kunden i stolen ønsker fra deg.

Kanskje kommer bruden til deg for å få sydd sin drømmekjole, eller bestille invitasjoner og andre trykksaker? Hun ønsker også en fotograf som kan forevige dagen akkurat slik hun ser for seg. Da må du forstå kunden og bestillingen, kunne leve deg inn og forstå hennes ønsker og behov. Du må kombinere din faglige kompetanse med informasjonen om kunden.

Metoder for å bli kjent med kunden

Her er ulike framgangsmåter du kan bruke for å få innlevelse og forståelse for målgruppa:

  • dialog
  • spørreskjema
  • intervju
  • observasjon
  • samspill med reelle brukergrupper
  • innsikt i spesifikke miljø
  • rollespill
  • film
  • VR-briller
  • moodboard med bilder som beskriver målgruppa
Skrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland.
Sist faglig oppdatert 08.10.2019