Score - Medieuttrykk 1 - NDLA

Hopp til innhold
Dokumentarfilm

Score

Musikk kan forme, endre og i verste fall undergrave hva en filmskaper prøver å kommunisere. I Score får vi et eksklusivt møte med verdens største komponister innenfor filmmusikk. Vi får se hvordan de jobber, og vi får gjenoppleve noen av de største øyeblikkene gjennom filmhistorien.

Om filmen

Se for deg filmen Haisommer uten de to skremmende og intense notene som filmmusikken er bygd opp av. Hadde du blitt like skremt uten musikken? Eller se for deg scenen med bildene av plastikkposen som danser i vinden i den Oscar-vinnende filmen American Beauty. Ta så vekk det enkle, men vakre piano-temaet til Thomas Newman. Hadde man blitt like fascinert eller rørt uten musikken? Eller hadde man bare følt at det bare var to mennesker som sitter og ser på søppel som blåser i vinden?

Man er kanskje ikke klar over det, men svaret er at filmmusikk spiller en uhyre viktig rolle i hvordan man reagerer og får fram følelser gjennom en film.

I Score får vi et nitti minutters underholdende intensivkurs i hvordan man lager filmmusikk. Vi får være flue på veggen når regissør og komponist har de første innledende samtalene, til filmen er klippet og klar for kinosalen. Vi får se hvordan mange av verdens beste filmkomponister og regissører jobber. Vi får høre deres innerste tanker om jobben, filmbransjen og ikke minst presset de fleste av dem føler på.

Filmhistorie

Musikk og film har alltid hørt sammen. Samarbeidet går helt tilbake til starten, til Lumière-brødrenes tid da man brukte musikk på stumfilmene for å skjule lyden fra de gamle og bråkete projektorene.

I tillegg til å lære mer om hvordan filmmusikk blir til, får vi også et gjensyn med nye og gamle filmperler gjennom historien. Vi får også se hvordan filmmusikken har forandret seg gjennom tidene – fra å være representert ved kun en enkel pianist som spilte direkte mens filmen pågikk – til store innspillinger med fullt symfoniorkester som teller opp mot hundre musikere.

Uansett har komponistene fortsatt det samme målet – at filmpublikummet skal bli berørt.

Skrevet av Mairi Macdonald. Rettighetshaver: Norgesfilm AS
Sist faglig oppdatert 21.06.2019