Lag Snapchat-reklame, følg lover og regler for markedsføring - Medieuttrykk 1 - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Lag Snapchat-reklame, følg lover og regler for markedsføring

I dette arbeidsoppdraget skal dere lage reklame på Snapchat. I produksjonen må dere følge lover og normer for markedsføring. Dere må også sørge for at annonsene merkes på riktig måte.

Gruppeoppdrag: Lag Snapchat-annonser, og følg lover og regler for markedsføring

I dette gruppeoppdraget skal dere produsere reklame på Snapchat, dere skal lage reklame-annonser som vises mellom såkalte stories i Snapchat. Dere må følge lover og etiske retningslinjer for markedsføring, og det er viktig at reklameannonsene merkes på riktig måte.

Sett dere først inn i lover og regelverk: Les artikkelen "Lover og regler i markedsføring", og se videoen under om merking av reklame i sosiale medier. (Videoen varer i 37 sekunder.)

Video: Forbrukertilsynet / Begrenset bruksrett

Framgangsmåte

  1. Gå sammen i grupper på tre. Dere skal lage Snapchat-annonser for et valgfritt produkt.

  2. Hent inspirasjon og studer ulike reklameannonser på Snapchat. Dere kan for eksempel gå inn på VGs Snapchat-kanal og se hvilke reklamer som er publisert i dagens utgave.

  3. Dere skal lage en serie på tre ulike annonser for det samme produktet.
  4. Bruk Snapchat-formatet til produksjonen.

  5. Reklameannonsene skal ta i bruk ulike visuelle elementer (bilder, video, tekst, farge, form). I tillegg kan dere benytte dere av ulike rettighetsklarerte lydkilder.
  6. Hvem er avsender? Dette må være tydelig i annonsen.
  7. Budskapet må komme fram på en klar og tydelig måte, og det skal treffe målgruppa.
  8. I produksjonen må dere følge norske lover og normer for markedsføring. Det er viktig av Snapchat-annonsene får riktig merking.

  9. Presenter Snap-reklamene for resten av klassen. Dere kan lage en klassegruppe på Snapchat og publisere annonsene der.

Skrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 07.05.2020