Regler for markedsføring i sosiale medier - Mediesamfunnet 3 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Regler for markedsføring i sosiale medier

Reklame i sosiale medier må følge de samme reglene som tradisjonell markedsføring. Tydelig merking før eller under publisering er viktig på grunn av den personlige omgangsformen.

Markedsføring i sosiale medier er regulert av markedsføringsloven og kringkastingsloven. Markedsføringsloven er medie- og teknologinøytral. Det betyr at de samme reglene som gjelder for markedsføring i mer tradisjonelle medier som aviser og magasiner, også gjelder for markedsføring i sosiale medier. Dette vi si at alle som blogger, tvitrer og poster innlegg på Facebook, Snapchat, Instagram eller lignende, tydelig må merke innhold som forsøker å fremme et salg eller en tjeneste.

Youtubere må også følge de reglene om merking av reklame som står i kringkastingsloven.

Her er to nettsteder som hjelper deg til å få oversikt over hvilke regler som gjelder:

Hva må merkes?

Innhold som fremmer salg av et produkt eller en tjeneste, må merkes tydelig. Dette gjelder uansett om man får betalt for det, eller om man får andre fordeler ved å publisere innlegget. Hvis for eksempel en youtuber, som gjenytelse for positiv omtale, får låne et antrekk, delta på et arrangement, mottar et produkt gratis eller får et produkt til redusert pris, skal innslaget merkes som reklame.

På samme måte må for eksempel en blogger alltid merke omtale av et produkt dersom han eller hun har en fast avtale med en merkevare. Bloggeren må også merke innlegg som reklame hvis det lages konkurranser for å vinne et produkt, eller hvis bloggeren fremmer noe vedkommende selv står bak, altså driver egenreklame i sosiale medier.

Skjult reklame er forbudt

Sosiale medier legger til rette for mange-til-mange-kommunikasjon, og innholdet skapes i stor grad av brukerne selv. Derfor er det ekstra viktig at aktørene merker markedsføringstiltak tydelig. Skjult reklame er ulovlig fordi forbrukerne har krav på å vite når de blir utsatt for reklame. Tall fra Forbrukerombudet i 2016 viste at fire av fem reklameinnlegg i sosiale medier hadde mangelfull eller manglende merking.

Stopp og tenk!

Hvor mye kan man egentlig stole på innholdet når åtti prosent av reklameinnleggene i sosiale medier ikke er skikkelig merket?

Hvordan merke reklame i sosiale medier?

Reklame i sosiale medier skal merkes tydelig før og samtidig som innholdet publiseres. Det betyr at merkingen må ha en god plassering og stor skrift. Produktplassering er for eksempel tillatt dersom det merkes med en tydelig «P» i starten og slutten av et klipp. Produktplassering betyr at noen har betalt for at produktet vises fram, for eksempel i en videoblogg eller i en spillefilm.

På YouTube må du merke videoen med tekst og samtidig fortelle seerne at dette er betalt innhold. Selv om reklamen kun er en liten del av innslaget, skal det komme klart fram at det handler om betalt omtale. Dersom reglene i markedsføringsloven og kringkastingsloven ikke blir fulgt, risikerer sosiale medieraktører å bli bøtelagt eller å få forbud mot å ha reklame.

Bestevenn til salgs

Stopp og tenk!

Youtuber Celina Karine Myhra sier i klippet: «Vi skal ha et så godt forhold til våre seere at det ikke skal ha noe å si om vi har fått eller kjøpt et produkt.»

Er dere enige eller uenige med henne?

Hva sier loven om merking av reklame på YouTube?

Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 25.05.2021