Hopp til innhold
Nynorsk
Veiledning

Nasjonal eksamen i MIK 2

Nasjonal eksamen i MIK 2 består av én eksamensdag. På eksamensdagen skal dere planlegge et medieprodukt og skrive en fagartikkel.

Merk

Det er ikke planleggingsdag før eksamen i MIK 2 lenger. Det er fordi problemer knyttet til bruk av prateroboter foreløpig ikke er løst.

Én eksamensdag

På eksamensdagen får dere to oppgaver. Den ene er en praktisk planleggingsoppgave med refleksjon. Den andre oppgaven besvarer dere i form av en fagartikkel, en drøfting eller en analyse. Begge oppgavene blir vektet like mye.

Søk etter ressurser til eksamen i MIK 2 hos Utdanningsdirektoratet. (Søk på "SAM3049", passordet er "Eksamen".)

Forberedelsestips

Husk å bruke strategier for nettsøk og kildekritikk i forberedelsene til eksamen. Du finner tips og råd i disse fagartiklene:

Forberedelsestips til oppgave 1: medieproduksjon

Hvilken erfaring har du med ulike faser og arbeidsoppgaver i en planleggingsprosess? Stikkord er idémyldring, utforming av designskisser, plott, manus og storyboard, formulering av problemstilling, research, opptak og etterarbeid.

  • Kan du bruke kommunikasjonsmodeller i planlegging av medieproduksjoner?

  • Har du klart for deg hva retorikk og argumentasjon er?

  • Kan du strategier for å rette budskap mot spesifikke målgrupper?

  • Har du oversikt over sjangre, virkemidler, fortelleteknikker og dramaturgi?

Ha klart for deg hva praktisk medieproduksjon er. Se over alle produksjoner du har gjort gjennom de to årene på MIK. Reflekter særlig over hva du har forstått om planlegging av medieproduksjoner.

Forberedelsestips til oppgave 2: fagtekst

Hvilket arbeid kan dere gjøre i forkant? Hvordan kan dere forberede dere til en skriftlig fagtekst? Ofte vil læreren hjelpe dere med å organisere en arbeidsdeling og sørge for å dele hjelpemidler dere kan bruke til eksamen.

  • Formuler definisjoner av sentrale begreper.

  • Lag kildesamlinger.

  • Sørg for å ha oversikt over skrivehjelpressurser.

  • Samarbeid med medelever om å lage oversikter og tankekart over fagstoffet.

Hvilke fagtekster har du skrevet i MIK-faget? Se over hvilke temaer du har skrevet om, hvilke problemstillinger du har behandlet, og hvilke kilder du har brukt. Har du klart for deg hva som er forskjellen på en drøftende fagartikkel, et debattinnlegg med argumentasjon og en tekstanalyse?

På eksamensdagen

Les oppgaveteksten nøye og få oversikt over sentrale fagbegreper. Det er kun det oppgaven spør etter, du skal ta med i besvarelsen din. Alt annet legger du til side.

Arbeidet med en eksamensoppgave

Planlegg tida du skal bruke på hver av de to besvarelsene. For begge oppgavene gjelder det å være bevisst språk og kildebruk.

  1. I den første oppgaven får du vist fram hvor god du er til å planlegge et medieprodukt og reflektere over det.

  2. I den andre oppgaven skal du vise kunnskap om faglige emner, evne til tekstanalyse og drøfting.

Hvordan jobbe med oppgave 1?

Hensikten med oppgave 1 er at du skal løse et oppdrag og begrunne valgene dine.

  • Planlegg et medieprodukt og lever sammen med en refleksjon over arbeidet ditt og produktet.

  • Du velger selv hva slags medieprodukt og mediefortelling du vil lage.

  • Ha målgruppe, sjanger og kanal klart for deg.

  • Hvordan engasjerer du andre inn i temaet?

  • Begrunn formålet med budskapet, sett i lys av målgruppa.

  • Vil du informere om faktiske forhold, eller vil du skape debatt?

  • Hvilke virkemidler og fortellegrep bruker du?

  • Begrunn valgene dine.

Hvordan jobbe med oppgave 2?

Hensikten med oppgave 2 er at du skal vise evne til refleksjon i en fagtekst.

Du kan bli bedt om å skrive en drøftende fagartikkel, et debattinnlegg eller en tekstanalyse. Oppgaven tar som regel utgangspunkt i medietekster som er lagt ved oppgaven.

Du får utdelt medietekster på eksamen som du skal sette deg inn i. Tekstene aktualiserer et mediefaglig tema.

Sett deg inn i følgende:

  • Hva er målgruppa for og formålet med tekstene, og hvilken funksjon har tekstene?

  • Hva kjennetegner formen på og innholdet i medietekstene?

  • Hvilke sjangre tilhører medietekstene?

  • Hvilke medietyper er tekstene satt sammen av, og hvilke sentrale virkemidler er brukt?

Ha klart for deg hvilken type tekst du skal skrive, formuler en problemstilling og sett opp en disposisjon for teksten.

Før kilder i både oppgave 1 og oppgave 2

Det er lov å ta med synspunkter eller sitater fra ulike kilder, men husk å markere dette tydelig. Hvis ikke kan du bli beskyldt for plagiat. Husk å føre kilder også for medieproduksjonen.

Relatert innhold

Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 26.11.2024