Frekvenstabeller og presentasjon av tallmateriale
4.2.1
Standpunktkarakterene i matematikk til elevene i en klasse er gitt i tabellen.
Elev nummer | Standpunktkarakter |
---|---|
1 | 4 |
2 | 4 |
3 | 2 |
4 | 2 |
5 | 3 |
6 | 5 |
7 | 1 |
8 | 2 |
9 | 4 |
10 | 3 |
11 | 5 |
12 | 5 |
13 | 6 |
14 | 2 |
15 | 2 |
Sett opp en tabell som viser frekvens, kumulativ frekvens og relativ frekvens for de ulike karakterene. Lag tabellen både for hånd og i et regneark. Bruk 2 desimaler ved utregning av relativ frekvens. Vis hvilke formler du bruker i regnearket.
Nedenfor kan du se beregningene i et ekte regneark.
- Standpunktkarakterer(XLSX)
4.2.2
Tabellen under viser når på året elevene i en klasse var født.
Årstid | Antall bursdager |
---|---|
Vinter, desember–februar | 6 |
Vår, mars–mai | 11 |
Sommer, juni–august | 8 |
Høst, september–november | 5 |
a) Hvor mange elever er det i klassen?
b) Bruk regneark og sett opp en tabell som viser relativ frekvens, relativ frekvens i prosent, kumulativ frekvens, relativ kumulativ frekvens og relativ kumulativ frekvens i prosent for de ulike årstidene.
Nedenfor kan du se beregningene i et ekte regneark.
- Bursdager og årstid(XLSX)
c) Hvor stor del av elevene i klassen er født om vinteren eller om våren?
4.2.3
a) Lag en oversikt i din egen klasse som viser hvilken måned elevene i klassen er født. Sett januar = 1, februar = 2, mars = 3 og så videre.
b) Lag en tabell etter årstid slik som i oppgave b) ovenfor.
4.2.4
Olav fisker hummere. Tabellen viser hvor mange hummere Olav fikk på de første 15 trekkene.
Trekk nummer | Antall hummere |
---|---|
1 | 4 |
2 | 3 |
3 | 3 |
4 | 2 |
5 | 1 |
6 | 1 |
7 | 0 |
8 | 2 |
9 | 1 |
10 | 3 |
11 | 0 |
12 | 2 |
13 | 2 |
14 | 1 |
15 | 1 |
a) Sett opp en tabell som viser frekvens, relativ frekvens og kumulativ frekvens for antall hummere per trekk.
Nedenfor kan du se beregningene sammen med diagrammet i neste deloppgave i et ekte regneark.
- Hummerfangst(XLSX)
b) Lag et stolpediagram som gir en oversikt over hummerfangstene til Olav.
4.2.5 (uten hjelpemidler)
Lag et stolpediagram for hånd som viser fordelingen av kjønn i klassen din.
4.2.6
a) I denne oppgaven ser vi på næringsinnholdet i pepperkaker. Fyll ut resten av tabellen nedenfor. I kolonnen for grader skal du regne ut hvor mange grader de ulike kategoriene skal ha, i et sektordiagram. Avrund alle svar til nærmeste hele tall.