Hopp til innhold
Oppgave

Andregradslikninger uten formel

Her kan du øve på å løse andregradslikninger uten bruk av formel. Hvis det ikke står noe annet, skal du løse oppgavene uten hjelpemidler. Nederst på siden kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokumenter.

Oppgave 1

Løs likningene.

a) 2x2-2x=0

Løsning

Vi har at c=0, så vi faktoriserer ved å trekke 2x utenfor en parentes:

2x2-2x=02xx-1 = 0           2x=0  x-1=0           x=0  x=1

b) x2-4=0

Løsning

Her mangler førstegradsleddet, så vi ordner likningen med andregradsleddet på venstre side og konstantleddet på høyre side:

x2-4=0x2 = 4x=4  x=-4x=2    x=-2

c) x-52=16

Løsning

Vi har et fullstendig kvadrat på venstre side:

x-52=16x-5=±16=±4x-5=4x-5=-4x=9x=1

d) x2+6x-7=0

Løsning

Vi faktoriserer venstre side ved å se at -7=7·(-1) og 7-1=6:

x2+6x-7=0x+7x-1=0x+7=0x+1=0x=-7x=1  

e) 12x=3x2

Løsning

12x=3x212x-3x2 = 0 3x4-x=0            3x=0    4-x=0              x=0   -x=-4            x=0   x=4

f) 2x2+8x=-8

Løsning

Vi ordner likningen og deler på 2. Vi kjenner igjen første kvadratsetning.

2x2+8x = -82x2+8x+8 = 0      |:2x2+4x+4 = 0x+22 = 0x+2 = 0x = -2

g) 3x2=3

Løsning

3x2 = 3        |:3x2=1x=±1=±1x=1x=-1

h) 5x2=25x

Løsning

5x2=25x5x2-25x = 0 5xx-5=0            5x=0    x-5=0            x=0    x=5

i) 2x2+8=0

Løsning

2x2+8 = 02x2 = -8      |:2  x2 = -4

Likningen har ingen reelle løsninger.

Oppgave 2

Løs likningene ved å danne fullstendige kvadrater.

a) x2=2x+24

Løsning

          x2-2x = 24x2-2·x+12=24+1    x2-2x+1=25         x-12=52             x-1=5  x-1=-5                 x=6  x=-4

b) -2x2+4x+16=0

Løsning

-2x2+4x+16 = 0    :-2 x2-2x-8=0    x2-2·x+12=8+1              x-12=32                  x-1=3     x-1=-3                      x=4    x=-2

c) 0,2x2+0,8x=0,6

Løsning

0,2x2+0,8x = 2,4   :0,2  x2+4x+22=12+4          x+22=42               x+2=4     x+2=-4                   x=2      x =-6

d) 0,1x2+0,6x=-0,8

Løsning

0,1x2+0,6x = -0,8   ·10 x2+6x+32=-8+9         x+32=12             x+3=1    x+1=-1                 x=-2    x=-4

Oppgave 3

René har løst likninger på en prøve, men har gjort minst én tabbe på hver av dem. Finn feilene til René, og vis hvordan likningene heller bør løses.

a)

2x2 = 18x      |:2xx = 9

Løsning

Vi ser at René har delt på x. Da risikerer man å miste en løsning på veien, og det har skjedd her. Rett løsning:

2x2 = 18x      |:2x2 = 9xx2-9x = 0xx-9 = 0x -9 = 0    x = 0         x = 9    x = 0

Vi får to løsninger, x=0  x=9.

b)

3x2+6x = 93xx+2 = 93x = 9     x+2 = 9x = 3     x = 7

Løsning

Vi ser at i linje 3 legger René til grunn for løsningen sin at minst én av faktorene må være 9 for at produktet skal bli 9. Men dette argumentet er galt siden det er uendelig mange måter å få produktet 9 på. Dette argumentet gjelder bare dersom vi sammenlikner med 0.

Rett løsning:

3x2+6x = 9    |-93x2+6x-9 = 0    | :3x2+2x-3 = 0x+3x-1 = 0x = -3    x = 1

c)

x2 = 9x2 = 9x = 3

Løsning

Her har René tatt kvadratrota av både x2 og 9. Men når man tar kvadratrota, mister man eventuelle negative løsninger siden kvadratrota av et tall alltid er positiv.

Rett løsning:

x2 = 9x = ±9x = ±3

d)

x2-4x+5 = 0x2-4x+4 = 5+4x-22 = 9x-2 = 3       x-2 = -3x = 5    x = -1

Løsning

Her har René gjort en feil mellom de to øverste linjene. Hen har flyttet 5 fra venstre til høyre side i likningen, men burde ha trukket fra 5 på begge sider slik at det ble -5 på høyre side.

Rett løsning:

x2-4x+5 = 0x2-4x+4 = -5+4x-22 = -1

Vi ser at likningen ikke har noen reelle løsninger.

Oppgave 4

Løs likningene hvis det er mulig.

a) x2=-3+4x

Løsning

x2 = -3+4xx2 -4x +3 = 0x-3x-1 = 0x = 3    x = 1

b) x2+64=16x

Løsning

x2+64 = 16xx2-16x+64 = 0x-82 = 0x = 8

c) 4x2+12x+9=0

Løsning

4x2+12x+9 =02x+32 = 02x+3 =0x = -32

d) 4x=-12-8x2

Løsning

4x = -12-8x28x2+4x+12 = 0     |·216x2+8x+1 = 04x+12 = 04x+1 = 04x = -1x = -14

e) x2-13 = 0

Løsning

x2-13 = 0x2 = 13x = ±13

f) x2+15 = 0

Løsning

x2+15 = 0x2 = -15

Likningen har ingen reelle løsninger.

g) 9x2+6x+1=4

Løsning

9x2+6x+1 = 43x+12 = 43x+1 = ±23x+1 = 2     3x+1 = -23x = 1    3x =-3x =13   x =-1

Oppgave 5

I denne oppgaven kan du bruke et digitalt hjelpemiddel.

Camilla kaster en ball rett opp i lufta. Etter t sekunder er høyden h meter over bakken gitt ved andregradsuttrykket

ht=14,5t-4,9t2+1,8.

a) Når er ballen 10 m over bakken?

Løsning

Vi setter inn 10 m for høyden h og får

10=14,5t-4,9t2+1,8

Vi løser likningen med CAS i GeoGebra.

Ballen er 10 m over bakken etter 0,76 s (på vei opp) og etter 2,2 s (på vei ned).

b) Når treffer ballen bakken?

Løsning

Når ballen treffer bakken, er høyden over bakken 0 m.

Vi setter inn 0 m for høyden h og får

0=14,5t-4,9t2+1,8

Vi løser likningen med CAS i GeoGebra.

Vi kan bare bruke den positive løsningen siden den negative løsningen vil gi et tidspunkt før ballen blir kastet, og dermed er utenfor det aktuelle området for variabelen t.

Ballen treffer bakken etter 3,08 s.

c) Når er ballen 15 m over bakken? Hva betyr svaret du får?

Løsning

Vi setter inn 15 m for høyden h og får

15=14,5t-4,9t2+1,8

Vi løser likningen med CAS i GeoGebra.

Vi får ingen løsning. Det må bety at ballen aldri når en høyde på 15 m over bakken.

Oppgave 6

I denne oppgaven kan du bruke et digitalt hjelpemiddel.

Overflata til en brusboks med topp og bunn er gitt ved

O=2πr2+2πrh.

Hva er radien til en brusboks med overflate 250 cm2 og høyde 5 cm?

Løsning

Vi setter inn i formelen og får

250 = 2πr2+2πr·5250 = 2πr2+10πr

Vi løser likningen med CAS i GeoGebra.

Vi kan bare bruke den positive løsningen siden en radius ikke kan være negativ.

Brusboksen har en radius på 4,3 cm.

Nedlastbare filer

Her kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokumenter.

Skrevet av Olav Kristensen, Stein Aanensen og Tove Annette Holter.
Sist faglig oppdatert 16.12.2024