Hopp til innhold
Oppgave

Markedsfør sjokolade til ulike målgrupper

Jobb to og to sammen om å lage reklame for en ny sjokolade. Trekk ei målgruppe og rett reklamen mot denne. Sjokoladen er ny og skal hete Choco.

Forberedelser

Læreren klipper opp lapper med tallene 1, 2 og 3. Trekk en lapp. Tallet på lappen bestemmer hvilken av målgruppene dere får.

FASE 1: Sett dere inn i målgruppa

Finn ut følgende:

  1. Hva assosierer dere med målgruppa?
  2. Hva er de opptatt av?
  3. Hvordan er økonomien til denne målgruppa?
  4. Hvilke farger og hvilken stil passer til målgruppa?
  5. Hvilke steder kan du ”nå” målgruppa med reklamen?
  6. Hva slags reklametype passer til denne gruppa?
  7. Hvordan bør selve sjokoladen og emballasjen se ut? Lag skisser til utforming av denne sjokoladen.

FASE 2: Lag et reklameprodukt

  • Velg ett av disse reklameproduktene, og start utforming.

    • Lag en plakat.
    • Lag et SOME-reklamebilde.
    • Lag en lydreklame (10–15 sekunder).

FASE 3: Sluttstilling og presentasjon

Se på produktet dere har laget og se på informasjonen om målgruppen deres én gang til. Gjør eventuelle justeringer.

Presentasjon

  1. Start med å beskrive og forklare deres målgruppe.
  2. Vis frem reklameproduktet.
  3. Fortell hvilke grep dere har gjort for å treffe akkurat deres målgruppe.
  4. Beskriv virkemidler i reklameproduktet og trekk inn relevante begreper dere har lært om innen markedsføring.

Målgruppesett 1

Oppgave: Presenter en ny sjokolade med navnet Choco.

Oppdragsgiver: Nidar

Målgruppe/oppdrag: Lag en reklame til unge gutter på 15–18 år som ønsker en god sjokolade til en grei penge.

Målgruppesett 2

Oppgave: Presenter en ny sjokolade med navnet Choco.

Oppdragsgiver: Freia

Målgruppe/oppdrag: Lag en reklame til eldre personer som ønsker en god, gammeldags sjokolade som er lett å spise og ikke er for hard. Målgruppa består av begge kjønn i alderen 70–85 år.

Målgruppesett 3

Oppgave: Du skal presentere en ny sjokolade med navnet Choco.

Oppdragsgiver: Berit Nordstrand

Målgruppe/oppdrag: Lag en reklame til målgruppen kvinner 30–45 år som ønsker sunne og gode alternativer. De har god økonomi og er kvalitetsbevisste.

Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 16.02.2020