Markedsundersøkelser – definer målgruppa di - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Markedsundersøkelser – definer målgruppa di

Forestill deg følgende: Du har utviklet et nytt produkt, eller en ny versjon av et eksisterende produkt, men du er ikke sikker på hvem du skal selge det til. For å finne ut det må du utføre en form for markedsundersøkelse.

Markedsundersøkelser er ideelle når du ikke automatisk kan identifisere den beste målgruppa for produktet ditt. Det du må finne ut, er hvem som vil like produktet best, og hvem som vil ha mest nytte av det. Men viktigst av alt er det å avdekke hvem som mest sannsynlig vil kjøpe produktet. Husk at personene i målgruppa ikke nødvendigvis er de samme som produktets brukere. Slik er det jo for eksempel med leker. De er laget for barn, men de kjøpes av voksne.

Hvordan utforme undersøkelsen

For å kunne samle inn den informasjonen du trenger, må du først beskrive det nye produktet ditt. Hva slags funksjoner har det? Prøv å beskrive det så nøytralt som mulig. Gjør det klart hva produktet gjør, men la det også være rom for at kundene kan foreslå alternative bruksområder.

Åpne eller lukkede spørsmål?

Når du utformer spørsmålene dine, bør du være klar over forskjellen mellom lukkede spørsmål (der kundene må velge svaralternativ fra en liste du har valgt) og åpne spørsmål (der kundene kan skrive inn sin egen tekst). Lukkede spørsmål har den fordelen at de gir mer ensartede resultater som også er enklere å behandle. Åpne spørsmål egner seg imidlertid ofte bedre til markedsundersøkelser fordi de gir respondentene rom til å gi svar eller innspill som du kanskje ikke har tenkt over selv. Denne ekstra informasjonen kan vise seg å bli uvurderlig når du skal definere målgruppa eller nisjen for produktet ditt.

Når du er fornøyd med spørsmålene dine, er du klar for å sende ut undersøkelsen.

Til eksisterende kunder

Dersom bedriften din er etablert og du allerede har et kundegrunnlag, kan du sende undersøkelsen ut til de eksisterende kunder. Sørg for at du har med spørsmål om alder, kjønn og annen demografisk informasjon om respondentene. Det er vesentlig for formålet med markedsundersøkelsen at du vet hvilken demografisk gruppe som er interessert i produktet ditt. I tillegg er det generelt nyttig å ha oversikt over hvilke grupper kundene dine tilhører.

Til nye kunder

Dersom du nettopp har startet bedrift og ikke har en kundebase ennå, kan du skaffe deg de respondentene du trenger til undersøkelsen din, fra et selskap som tilbyr nettundersøkelser. Ved å bruke en nettbasert tjeneste sikrer du at du får det antallet besvarelser du ønsker. I tillegg vil dataene du samler inn, være enkle å behandle og sammenligne.

Skrevet av Netigate. Rettighetshaver: Netigate
Sist faglig oppdatert 04.03.2020