Hopp til innhold
Fagartikkel

Hvem er forbrukeren?

Alle vi som kjøper eller leier produkter til privat forbruk, er forbrukere. Økte inntekter har gitt oss stor kjøpekraft og bidrar til vekst for bedrifter. Vi er globale forbrukere som handler stadig mer i nettbutikker fra hele verden. Men er trenden i ferd med å snu?

Forbrukersamfunnet

Vi lever i dag i et forbrukersamfunn hvor vi har økonomi til å kjøpe mye mer enn tidligere. Vi har tilgang til å kjøpe varer og tjenester døgnet rundt – og det gjør vi! Vi eier stadig flere ting, bare tenk på hva du selv eier. Vi kjøper gjerne ting med en gang vi har lyst på noe, og ofte selv om vi ikke trenger det.

Dette fører til at det mye som nesten ikke blir brukt før vi kvitter oss med det igjen. Hvor mange treningsapparat tror du blir kjøpt i januar og som ligger på finn.no i mars? Eller hvor mange juicemaskiner som prøves et par ganger før de stappes innerst i skapet? Vi handler klær som aldri før, både fordi klær er ganske rimelig, men også fordi vi føler at vi stadig må fornye oss. Mange bytter mobiltelefoner så fort nye modeller kommer på markedet. Ikke fordi vi trenger det, men fordi vi kan.

Forbrukeren 2019

En stor markedsundersøkelse foretatt av SmarterCX.com by Oracle identifiserte sju punkter som karakteriserer dagens forbrukere:

  1. Vi bestemmer, det er forbrukernes marked. Vi undersøker og utforsker og deler erfaringer på nett.
  2. Vi er alltid logget på internett, 24 timer i døgnet sju dager i uken, og vi er avhengige av mobiltelefonene våre.
  3. Vi forventer personlig service, selv på nett, og det må være enkelt.
  4. Vi sammenligner og sammenligner og sammenligner. Vi sjekker produkter i flere kanaler, og produktets eller merkets hjemmeside er den siste kanalen som sjekkes.
  5. Vi stoler mer på hverandre enn på hva de store merkene sier selv.
  6. Vi tenker “Jeg vil ha det nå!”, og forventer at vi får det.
  7. Vi har mange meninger og deler både meninger og erfaringer villig i flere kanaler.

Tenk etter

Kjenner du deg igjen i ett eller flere av disse punktene?

Informasjon er i dag lett tilgjengelig på internett. Med et par tastetrykk kan vi finne informasjon om pris, kvalitet og verdikjeden til produktet. Delingskulturen gjør det vanskelig for bedrifter å styre informasjonsflyten. Vi stoler ofte mer på kundeomtaler enn bedriftens egen informasjon. Eksempelvis gir Tripadvisor mer troverdige omtaler og bilder av reiselivsprodukter enn hotellenes eller destinasjonenes egne nettsider.

Ser vi en ny trend i forbrukersamfunnet?

Hvordan påvirker klima- og miljødebatten oss? Flere har blitt opptatt av gjenbruk, og delingskulturen vokser raskt. For eksempel har hotellene fått konkurranse fra Airbnb, og vi kan kjøpe klimakompenserte fly- og pakkereiser.
Les mer om det i Dagbladet sin artikkel "Lokker med "miljøvennlig"sydenferie".
.

Nettsteder og apper som driver med bruktsalg, utleie og abonnementsordninger, øker i omfang. Eksempler på populære nettsteder og apper er finn.no, fjong.no, tise.no, letgo.com, swancyapp.com, Usemy app, bilkollektivet.no og toogoodtogo.no.

Begreper

Forbruker er en person som kjøper, leier og bruker produkter til privat forbruk.

Forbrukeratferd er alt vi foretar oss i forbindelse med å kjøpe, bruke og kvitte oss med produkter.

Forbrukersamfunn er en betegnelse på et samfunn med et unødvendig høyt forbruk.

Verdikjeden er alle ledd produktet går gjennom fra produsent til forbruker.

Delingskultur betyr at vi deler produkter som biler, hytter og hus.

Kilde

Hausler, S. (2017, 27. september). 7 Characteristics of the Modern Customer. Hentet fra https://smartercx.com/7-characteristics-modern-customer/

Skrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 05.11.2019