Case – salg - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Case – salg

Du er ansatt i Kjeksa AS som markedsføringsmedarbeider. Kjeksa AS selger per i dag kjeks i metallbokser til bedriftsmarkedet på Jæren. De ønsker å utvide markedet sitt ved å selge til gave- og interiørmarkedet ulike steder i landet.

Case: Kjeksa AS

Bedriften har bestemt seg for å tilby tre ulike produkter i gavepakninger til forbrukermarkedet:

  • Jungelkjeks: glutenfrie barnekjeks formet som ulike dyr. Produktet leveres i en metallboks formet som en båt med dyr om bord (inspirert av Noahs ark).
  • Sans: glutenfrie kjeks med mørk sjokolade. Produktet leveres i en firkantet, sort metallboks med gullskrift.
  • Cookie: tre ulike slag cookier – salte peanøttcookier, kryddercookier og sjokoladecookier med paranøtter. Produktet leveres i en metallboks formet som en cookie.

Alle boksene inneholder 400 gram kjeks, og veiledende utsalgspris er 139 kroner med mva. (merverdiavgift). De leveres fraktfritt i kasser med 12 bokser. Innkjøpspris per kasse er 799 kroner uten mva.

Bedriftens kontaktinformasjon er Storgata 13, 2050 Jessheim, tlf. 63 97 20 20, kundeservice@kjeksa.no, www.kjeksa.no

Oppgave 1

Du skal forsøke å nå det nye markedet ved å lage en annonse for trykk. Formålet er å gjøre produktet deres kjent overfor målgruppa, som er gave- og interiørbutikker som kan tenke seg å selge kjeks i gavepakninger.

Lag en annonse

  • Velg budskapet du vil fokusere på – hvorfor skal forhandlerne kjøpe disse kjeksene?
  • Velg et aktuelt medium for trykk, og utform annonsen. Velg en størrelse på annonsen som passer til trykksaken.

Oppgave 2

Rollespill

I forlengelsen av annonsekampanjen reiser du ut til noen av de største gave- og interiørbutikkene for å selge inn produktene til Kjeksa AS.

  • Forbered salgssamtalene med innehaverne av butikkene. Ta med alle de seks fasene i salgsprosessen.
  • Gå sammen i grupper på tre, hvor én spiller selger, én spiller butikkinnehaver og én er observatør.
  • Observatøren skal notere argumentene i de ulike fasene underveis og gi tilbakemelding etterpå.

Relatert innhold

Fagstoff
Salgsprosessen

En selger kan styre salget gjennom en systematisk prosess i flere faser eller trinn – en såkalt salgsprosess. Lær mer om salgsprosessen her.

Oppgave 3

  1. Beregn dekningsbidraget per boks med kjeks.
  2. Hva er forskjellen på dekningsbidrag og fortjeneste?
  3. Du beregner at annonsekampanjen totalt vil koste 30 000 kroner. Hvor mange ekstra bokser med kjeks må dere få solgt for at det skal lønne seg med denne annonsekampanjen?
Tips til utregning

For å finne utsalgspris uten mva. må du dele utsalgsprisen med mva. på 1,25:

139/1,25 = 111,2

For å finne innkjøpsprisen per boks må du ta innkjøpsprisen per kasse og dele den på 12, siden det er 12 bokser per kasse:

799/12 = 66,58


Oppgave 4

Det er økt fokus på bærekraftige produkter, og styret i Kjeksa AS ønsker en redegjørelse fra deg om dagens produktsortiment. Legg egne forutsetninger til grunn. Forbered en presentasjon hvor du redegjør for følgende:

  • Hva vil det si at et produkt er bærekraftig?
  • I hvilken grad er Jungelkjeks, Sans og Cookie bærekraftige produkter?
  • I hvilken grad har Kjeksa AS bærekraftig drift?
Tips
  • Vurder emballasjen til kjeksboksene.

  • Hvordan bør Kjeksa AS sende ut varene sine for at det skal være miljøvennlig?

  • Hvordan kan markedsførings- og salgsarbeidet bli mer miljøvennlig?

Skrevet av Tove Knutsen og Tone Hadler-Olsen.
Sist faglig oppdatert 04.05.2020