Rollespill i konflikthåndtering - Kultur og samhandling (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

Rollespill i konflikthåndtering

Rollespill er en god måte å forberede seg på arbeidssituasjoner. Rollespill øker dine ferdigheter når det gjelder å møte konfliktsituasjoner. Ved å gjennomføre rollespill kan du også få økt forståelse som gjør deg bedre forberedt.

Oppgave

Jobb sammen to og to. Den ene har rollen som kunde, den andre som ansatt.

Velg mellom oppgave A eller B. I begge oppgavene er det viktig at alle tar det de skal gjøre seriøst.

  1. Skriv først dialogen mellom medarbeideren og kunden.
  2. Dialogen framføres deretter som rollespill for klassen.

A) Klesbutikk – en kunde med kjærlighetssorg

Kunden har akkurat gjort det slutt med kjæresten og har kjærlighetssorg. Butikkmedarbeideren i klesbutikken er i ferd med å stenge butikken, og klokken er 18. Butikkmedarbeideren møter kunden og sier: "Vi har dessverre stengt." Kunden blir raskt irritert, stemmen blir ufyselig og usaklig.

Kunden skal prøve å overtale butikkmedarbeideren til å slippe hen inn i butikken. Butikkmedarbeideren skal kjenne hvordan det er å bli kjeftet på, og skal samtidig prøve ut prinsippene for konflikthåndtering.

B) Lekebutikk – en beruset kunde

Butikkmedarbeideren jobber i en lekebutikk på et kjøpesenter. En kunde er beruset og på vei inn i butikken. Butikkmedarbeideren ønsker ikke denne kunden inn i butikken. Oppgaven til butikkmedarbeideren er å hindre kunden i å komme inn i butikken, samtidig som hen prøver ut prinsippene for konflikthåndtering.

Skrevet av Monica Gjertsen Steinbakken. Rettighetshavere: Amendor AS og NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 13.05.2024