Effektive søk i Google - Kommunikasjon og kultur 3 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Effektive søk i Google

De fleste av oss bruker søkemotoren Google til nettsøk. Men vi er ikke flinke til å bruke den effektivt. Ofte får vi for mange treff, og treffene er ikke like relevante. For å kunne bruke slike søkemotorer effektivt krever det at vi forstår hva en søkemotor er, og hvordan den fungerer.
Video: Artpilot Film & Design / CC BY-SA 4.0

Roboter

Søkemotorene bruker såkalte spiders eller roboter for å finne informasjon på nettet. De fleste søkemotorene indekserer tekstdelen av nettsidene og legger dem i en stor database. Når du søker i en søkemotor, leter den etter treff i sin egen database, den går ikke ut på veven og søker i sanntid slik du kanskje trodde.

Søkemaskiner leser milliarder av sider, men de forstår dem ikke. De klarer dermed ikke å sortere sidene etter innhold, men kun etter hvilke ord som finnes på sidene. Søker du etter ordet «Titanic», vil du få opp millioner av treff, både under emnet film og under emnet historie. Du kan også få opp treff på hjemmesiden til Olga som har en hund som heter «Titanic».

Søkemotorenes svakheter

Søkemotorene har klare svakheter:

  • De dekker bare deler av det som kalles den synlige delen av nettet.
  • De greier ikke å følge med på nettets eksplosive vekst.
  • De kan ikke finne alle sider på nettet.
  • De egner seg best hvis det er noe helt bestemt du er på jakt etter – detaljerte opplysninger av et eller annet slag.

Når bør du bruke en søkemotor?

Du bør bruke en søkemotor når du

  • har et smalt område eller begrep du er på jakt etter
  • leter etter aktuell informasjon i et emne du kjenner til
  • er på jakt etter en bestemt side
  • må søke i fulltekst i millioner av sider
  • ønsker å få opp en mengde dokumenter om emnet ditt
  • ønsker å søke etter bestemte typer dokumenter, som filtyper, kildested, språk, sist oppdatert osv.
  • ønsker å dra nytte av den siste teknologiske utviklingen på søkesiden, slik som «ranking by popularity», «link ranking» osv.

Spesielle søkemotorer

Det finnes en mengde spesielle søkemotorer. Her er noen eksempler:

  • Google Alert – gjør det mulig å overvåke nyheter på nettet innen emner du selv velger
  • CC Search – søketjeneste for å finne opphavsklarert materiale som bilder, musikk etc. på nettet
  • Wikimedia Commons – filmklipp, bilder og diagrammer som andre har delt
  • TinEye – gjør det mulig å finne ut hvor et bilde på nettet stammer fra (Du kan også bruke Google bildesøk til det.)
  • Findsounds – gjør det mulig å søke etter lydopptak på nettet som inneholder den informasjonen du er på jakt etter

Andre søketips

  • Ofte finner du tekster på internett som er lange. Da kan det være lurt å søke i teksten. Det gjør du ved å bruke Ctrl + F (⌘ + F på Mac). Da får du opp et søkefelt i nettleseren som gjør det mulig å søke på nettsiden.
  • Hvis du ønsker å søke etter bestemte ord på et bestemt nettsted, kan du skrive [ord] site: [nettadressen] i søkefeltet. Hvis du ønsker å søke etter ordet «podkast» på NRKs nettsider, skriver du altså i søkefeltet podkast site:nrk.no.
  • Du kan også søke direkte etter bestemte filtyper. Hvis du er på jakt etter pdf-dokumenter, skriver du filtype:pdf. Kanskje er du på jakt etter en håndbok til mobiltelefonen din? Da kan du skrive apple iphone manual filetype:pdf.
  • Her har du en oversikt over flere spesielle søkeoperatorer i Google.
Skrevet av Jan-Arve Overland.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017