Hopp til innhold
Fagartikkel

Prisestimat på et interiøroppdrag

De aller fleste kunder ønsker å vite hvor mye en planleggingsprosess kommer til å koste. Når du estimerer, beregner du den forventede prisen på forhånd. Prisestimatet kan være med på å avgjøre hvem som får oppdraget.

Oppstartssamtale

Du starter med en dialog med en kunde som er interessert i tjenestene dine. Dette kan være en telefonsamtale eller et møte. Slike innledende samtaler før jobben er din, tar man som regel ikke betalt for. I dette første møtet vil kunden vanligvis spørre om hva som er timeprisen din. Dette bør du ha klart før du møter nye kunder.

Befaring

Etter oppstartssamtalen kan det være fornuftig å dra på befaring. Det vil si at du besøker stedet som skal fornyes. Dette gjør det enklere å treffe bedre på pris når du skal lage et prisestimat og beregne hva jobben kommer til å koste for kunden. Til tross for at du drar på befaring, er det usikkert om kunden gir deg oppdraget. Det er derfor lurt å avtale på forhånd at du skal ha betalt for befaringen.

Lag referat fra befaringen, slik at det ikke blir misforståelser om hva som er forventningene til kunden. Ta mange bilder på befaringen.

Etter befaringen setter du opp alt som ble diskutert, i et eget skjema i et egnet tekstprogram. Sett opp antall timer du tror du vil bruke på hvert område du skal jobbe med.

eksempel på beregning av arbeidstid

Arbeid

Antall timer

Stemningskonsept, ide, inspirasjon
Kjøkkenløsning: korrespondanse med leverandør, type kjøkken, overflater, tilbehør
Stue: type møbler, tekstiler, farger og belysningsplan
Soverom: belysning, fargesetting, maleplan
Totalt antall timer:

I alle oppdrag brukes det en del tid til å tenke ut løsninger. Dette er en designprosess. Det kan være lett å glemme å sette av tid til utprøvinger, skissering og å finne konsepter når vi skal gi et prisestimat til en kunde.

Totalt antall timer ⋅ timepris = prisestimat på oppdrag


Skrevet av Gunn Elin Birkenes.
Sist faglig oppdatert 03.06.2022