Håndtering av brudd - Helsefremmende arbeid (HS-HEA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Håndtering av brudd

Brudd kan oppstå i alle knokler og er ofte svært smertefullt. God håndtering av bruddet kan bidra til å hindre ytterligere komplikasjoner, samt bidra til reduksjon i smertene. I disse oppgavene skal du jobbe videre med kompetansen om bruddhåndtering.

Individuelle oppgaver

  1. Beskriv typiske tegn på et åpent brudd.
  2. Beskriv typiske tegn på et lukket brudd.
  3. Beskriv utstyret du trenger hvis du skal lage en improvisert spjelk.
  4. Hvordan kan en god bruddbehandling påvirke personens opplevelse av smerte?
  5. Hva er viktig å undersøke når du mistenker at noen har et brudd?

Gruppeoppgaver

Dere skal lage rollespill i par eller i små grupper.

  1. En elev skal være markør med sterke smerter i armen. Legg armen til medeleven i en fatle hvis fatle eller trekant-tørkle er tilgjengelig. Bytt roller.
  2. Dere er i skogen. Vennen din snubler i en stein og får sterke smerter i det ene beinet. Lag en spjelk og spjelk beinet til den som er skadet, tilpasset betingelsene i situasjon a og b.

    1. Det er ingen synlig skade. Personen er smertepåvirket.
    2. Det er et åpent brudd. Personen er smertepåvirket.
  3. Evaluer begge gjennomføringene. Skriv en logg.

    1. Hva har du lært?
    2. Hva ble gjort som var bra?
    3. Hva kunne vært gjort annerledes?

Relatert innhold

Fagstoff
Brudd

Brudd kan forekomme i alle knokler. Noen brudd er så smertefulle at personen ikke kan bevege seg, mens andre brudd er små og vanskelige å oppdage.

Skrevet av Elisabeth Holst.
Sist faglig oppdatert 10.10.2020