Bidra til bærekraftig forbruk - Forretningsdrift (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Bidra til bærekraftig forbruk

Som enkeltpersoner kan vi velge å legge om forbruket vårt i en mer bærekraftig retning, men det har større effekt hvis mange gjør det samme. Få med deg vennene dine og bruk forbrukermakta til å påvirke dem som selger varer og tjenester!
Video: Hacienda Film AS, Aftenposten / CC BY-NC-ND 4.0

Forbrukermakt for bærekraft

Som forbrukere kan vi påvirke hvilke varer og tjenester som tilbys. Hvis man er mange nok som går inn for å kjøpe et produkt eller en bestemt type varer, vil dette bli lagt merke til av dem som produserer og selger varen. Flere butikker vil kanskje begynne å tilby den. Dermed blir den lettere tilgjengelig, og enda flere får muligheten til å kjøpe den.

I motsatt fall kan redusert salg skape oppmerksomhet rundt en bestemt problemstilling. I 2012 ble det satt i gang en kampanje mot produkter som inneholdt palmeolje. Mange forbrukere begynte å unngå disse produktene. Produsentene tok signalene, og i dag er forbruket av palmeolje redusert med 2/3. Andre eksempler på slike forbrukerkampanjer er kravet om hagejord uten torv og krav om åpenhet rundt arbeidsforhold i tekstilfabrikker.

Virker forbrukermakt?

Noen er skeptiske til at vi som forbrukere kan påvirke de som produserer varer i en bærekraftig retning.

  1. Hva tror dere skal til for at forbrukermakt skal kunne virke?
  2. Finn eksempler på kampanjer der forbrukermakt trolig har virket, og kampanjer der forbrukermakt ikke har vært særlig vellykket.
  3. Finnes det saker som du er villig til å bruke din forbrukermakt på?
  4. Argumentet under er hentet fra et leserinnlegg om forbrukermakt på NRK.no. Hva tror dere forfatteren har ment med dette utsagnet?

"Forbrukere er som hunder eller maur. De kunne tatt over verden om de hadde organisert seg, men de gjør det ikke."

Merket for bærekraft

Det er krevende å orientere seg om alle sider ved produkter og tjenester som tilbys, men flere merkeordninger vil gjøre det lettere for oss forbrukere å velge det som er mest bærekraftig.

Fremme sak for kommunestyret der du bor

Alle kan fremme et såkalt innbyggerforslag i kommunen eller i fylket der de bor. Hvis du klarer å samle minst 300 underskrifter (eller fra 2 % av kommunens innbyggere), så kan du kreve at saken din blir behandlet. Du kan foreslå saker og samle underskrifter på Minsak.no, og du trenger ikke å ha fylt 18 år for å gjøre dette. Saken du foreslår, må være noe kommunen eller fylket er involvert i. For eksempel har kommunene ansvaret for barne- og ungdomsskolene, mens fylket har ansvaret for de videregående skolene. Både kommunen og fylket kjøper mange varer og tjenester.

Diskuter

  1. Finn eksempler på hva en kommune har ansvaret for.
  2. Hvordan kan en kommune være med å bidra til at forbruket blir mer bærekraftig?
  3. Tenk deg at dere skal fremme et innbyggerforslag som tar for seg bærekraftig forbruk. Hvordan kunne det vært formulert?

Her er flere eksempler på hva forbrukermakt kan være:

  • Spør etter de produktene du vil ha, i butikken.
  • Kjøp de mest bærekraftige produktene (eller få foreldrene dine til å gjøre det).
  • Ta direkte kontakt med dem som lager varen, ved å ringe, skrive e-post eller skrive innlegg på Facebook-sida deres. Vær høflig og saklig, uansett medium.
  • Lag en underskriftskampanje (Underskrift.no, Opprop.net).
  • Kontakt organisasjoner som støtter ditt syn, for å få forslag til hva du kan gjøre. Dette kan skape tyngde bak ønsket ditt.
  • Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon for forbrukere. De kan gi råd og hjelp i forbrukersaker.
Skrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 15.05.2018