Hopp til innhold
Nynorsk
Fagartikkel

Kommunikasjonskanaler

Sosiale medier er en av flere kommunikasjonskanaler som virksomheter kan benytte for å nå deg som forbruker. Hvilke andre kommunikasjonskanaler finnes, og hvordan velger virksomheter hvilke kommunikasjonskanaler de vil benytte?

Kommunikasjonskanal og målgruppe

For å nå målgruppen vår må vi velge en kommunikasjonskanal som målgruppen bruker. Det er stor forskjell på rekkevidden til de ulike kommunikasjonskanalene. Med rekkevidde mener vi her hvor stor del av den potensielle målgruppen vi når.

Skal vi treffe ungdom mellom 16 og 18 år, er en avis som Aftenposten sannsynligvis ikke det beste kanalvalget. Denne aldersgruppen orienterer seg i større grad gjennom internett og sosiale medier enn gjennom tradisjonelle aviser.

Egenskaper ved en kommunikasjonskanal

Det finnes mange ulike kommunikasjonskanaler, og de har alle sine fordeler og ulemper.

Når vi skal velge kommunikasjonskanal, må vi vurdere kanalens evne til å overføre budskapet vårt til målgruppen.

Viktige egenskaper ved kommunikasjonskanalen er

  • distribusjonsegenskaper
  • presentasjonsegenskaper
  • reaksjonsegenskaper

Med distribusjonsegenskaper mener vi kommunikasjonskanalens evne til å nå målgruppen. Det er viktig å kjenne til kanalens dekningsdata, altså antallet som mottar budskapet. Det er også viktig å kjenne til kanalens strukturdata, det vil si hvem som mottar budskapet.

Presentasjonsegenskaper vil si kommunikasjonskanalens evne til å presentere budskapet. Dette kan dreie seg om for eksempel teknisk kvalitet, farger, lyd, plassering og tidspunkt.

Reaksjonsegenskaper er kommunikasjonskanalens evne til å framkalle reaksjoner. Hvilke reaksjoner er det vi vil oppnå med markedskommunikasjonen?

Vi ønsker å velge den kommunikasjonskanalen som mest effektivt formidler budskapet til målgruppen vår. Med effektivt mener vi både i form av best mulig måloppnåelse og lavest mulig kostnad.

Kontaktpris

Prisen på kommunikasjonskanaler varierer sterkt. Det kan for eksempel være veldig kostbart å annonsere på førstesiden i en riksdekkende avis, men til gjengjeld treffer man antakelig mange potensielle kjøpere.

For å finne kontaktprisen per person må vi derfor se annonseringsutgiftene i lys av hvor mange personer vi når gjennom den aktuelle kommunikasjonskanalen.

En miks av kommunikasjonskanaler

Det kan ofte være aktuelt å benytte flere ulike kommunikasjonskanaler. Sammensetningen av kommunikasjonskanaler kalles også mediemiks. Den mediemiksen vi velger for å nå målgruppen vår, kan for eksempel være annonsering via sosiale medier, avisannonser, reklamefilm og radioreklame.

Valg av kommunikasjonskanaler må være nøye gjennomtenkt. Dersom vi slurver med forarbeidet her, kan vi risikere å velge kommunikasjonskanaler som ikke treffer målgruppen godt nok.

I filmen under (lengde 2:10) forteller Kaja, som er daglig leder av Vippa mathall, hvordan de benytter ulike kommunikasjonskanaler i sin markedskommunikasjon.

Daglig leder av Vippa mathall forteller om bruk av markedskommunikasjon. Video. Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-SA 4.0

Markedskommunikasjon i digitale kanaler

Filmen nednefor (lengde 3:39), gir et innblikk i hvordan Torshov Sport bruker ulike typer markedskommunikasjon, med vekt på digitale kanaler, og hvordan en ungdom blir påvirket til å kjøpe et par fotballsko.

Video: Cylinder Production AS, Epidemic Sound / CC BY 4.0

Digital kundereise

Begrepet kundereise viser til situasjonene der betalende kunder og potensielle kunder er i kontakt med en merkevare før, under og etter et kjøp, på tvers av kommunikasjonskanaler.

I filmen ovenfor fikk vi et innblikk i hvordan en digital kundereise kan foregå, sett fra et forbruker- og markedsføringsperspektiv. Vi ble gjort kjent med hvordan Torshov Sport benytter ulike typer markedskommunikasjon, med vekt på digitale kanaler, og hvordan en ungdom ble påvirket til å kjøpe et par fotballsko.

Dagens kundereiser er i større grad enn tidligere blitt digitale. Det vil si at vi som forbrukere ofte gjennomfører hele eller store deler av kjøpene våre på nett. I dag har vi som kunder alltid informasjon tilgjengelig digitalt. Vi kan for eksempel finne viktig informasjon digitalt før vi handler i fysiske butikker.

Tenk over

  • Tenk gjennom en av dine nylige kundereiser der du har vært i kontakt med en merkevare før, under og etter et kjøp, på tvers av kommunikasjonskanaler. Kan din nylige kundereise beskrives som en digital kundereise, synes du?

  • Har du opplevd at annonser som dukker opp på Facebook, Google eller nettaviser, kan samsvare med søk du har gjort på nett?

Har du søkt på ordet «fotballsko», vil det trolig dukke opp annonser for fotballsko på flere av nettsidene du besøker i etterkant. I den relaterte artikkelen nedenfor kan du lese om programmatisk annonsering.

Du finner også en podkastepisode med Benedicte Brinchmann Eie, som er ekspert på kommunikasjonskanaler. I podkasten snakker hun om valg av kommunikasjonskanaler for å nå ut med et budskap til aktuelle målgrupper.

Relatert innhold

Fagstoff
Programmatisk annonsering

Har du opplevd at annonser som dukker opp på Facebook, Google eller nettaviser, kan samsvare med søk du har gjort på nett og dine interesser?

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng, Live Marie Toft Sundbye og Mette Holan. Rettighetshaver: NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 27.12.2020