Hopp til innhold

Fagstoff

Planlegge og gjennomføre kurs

Hvordan kan du utvikle og lage kurs som gjør at brukere og kursdeltakere lærer noe om et system eller en programvare?
Ei gruppe mennesker sitter og ser på en mann som snakker. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forberedelser

Planlegg hva kurset skal handle om. Hvis det er mulig, kan du undersøke hva kursdeltakerne lurer på og ønsker å vite. Finn ut hva de kan og vet fra før. De som har brukt et program i flere år, kan ønske å lære nye eller mer avanserte teknikker. Andre kan lure på hvordan de skal starte opp, og hva de skal bruke et program til. Det er lurt å skille mellom kurs for nybegynnere og for viderekomne.

Finn ut hvor mye tid du har til rådighet, hva slags materiell du og deltakerne har tilgjengelig, og hva som trengs for å kunne gjennomføre opplæringen. Finn også ut hvor mange deltakere som kommer. Jo flere deltakere du har, jo tydeligere plan må du ha. Sett deg godt inn i stoffet og vær godt forberedt. Du kan godt prøve ut opplæringen på noen slik at du vet omtrent hvor lang tid ting tar. Da ser du også om du må gjøre noen justeringer.

Er det et kurs en til en eller for ei lita gruppe, kan deltakerne i større grad komme med spørsmål og ønsker underveis, og du kan tilpasse kurset til akkurat disse deltakerne.

Utforming av opplegg

Sett opp en tidsplan og planlegg hva du skal komme inn på. Finn ut hvordan du kan formidle på en god og tydelig måte. Hva vet du om målgruppa og deres behov og forutsetninger? Velg virkemidler og språk som passer til målgruppa. Bruk fagspråk om du skal kurse personer som kjenner fagfeltet, og bruk et enklere språk om det er noen med mindre erfaring innen faget eller emnet.

Hva skal du gjøre, og hva skal kursdeltakerne gjøre underveis? Skal de se en film og notere? Skal de prøve seg fram i et program? Skal de få støttemateriell som en veiledning eller hurtigtaster? Skal alle gjøre alt samtidig, steg for steg, eller skal de jobbe i sitt eget tempo?

Forbered og lag materiell til kurset. Du kan få tips og råd i artikkelen "Lag opplæringsmateriell".

Gjennomføring

Det kan være lurt å presentere og fortelle litt om programmet eller verktøyet før du går i gang med opplæringen.

Snakk tydelig og rolig, og ha øyekontakt med publikum. Prøv å ikke bli for opptatt av manus eller skjermen, men snu deg mot publikum.

Hvis du ønsker at alle skal prøve programmet eller verktøyet underveis i kurset, er det viktig å sjekke at alle henger med og får gjort det de skal, før du går videre. Vis og forklar og zoom inn ved behov. Det er en fordel å være minst to kursholdere, med en som går gjennom innholdet på storskjerm, og en som går rundt og hjelper til.

Planlegg slik at du har godt med tid til selve kurset. Etter at du har gått gjennom sentrale verktøy og funksjoner, kan det være fint å sette av tid til at kursdeltakerne kan prøve seg litt fram på egen hånd. Du kan godt lage noen enkle oppgaver til dem der de skal bruke verktøyet eller programmet.

Følg med på deltakerne

To ungdommer, en gutt og ei jente, sitter ved skolepulter. Gutten blåser ei tyggisboble, og jenta ligger slapt utover pulten. Foto.

Følg med på på kursdeltakerne mens du kurser. Henger de med? Du kan spørre dem og sjekke underveis ved å gå rundt. Er tempoet passelig, eller går det for fort eller sakte? Gjør justeringer underveis. Det kan hende at du ikke rekker alt du har tenkt, eller at kurset går fortere enn du trodde.

Åpne opp for spørsmål underveis og til slutt. Det kan passe med en test eller en evaluering som kursdeltakerne gjør etter kurset. Da kan du få nyttige innspill og finne ut hva som er bra med kurset, og hva som kan bli bedre. Du kan også finne ut hva de selv sitter igjen med og har lært.

CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 25.02.2022

Læringsressurser

Proaktiv IT-drift og brukerstøtte