Hvordan forberede seg til skriftlig eksamen i kommunikasjon og kultur 3?
Hva skal jeg bruke forberedelsesdagen til?
Hvis du blir trukket ut til å ha skriftlig eksamen i kommunikasjon og kultur 3, får du en forberedelsesdag på skolen. Da kan en faglærer gi deg veiledning, men ikke undervisning. På denne dagen får dere utdelt tekster som tar for seg et overordnet tema, og disse tekstene har to funksjoner:
De gir deg kunnskap om et tema som eksamensoppgavene vil handle om.
Noen av dem skal være direkte grunnlag for eksamensoppgavene.
Bruk forberedelsesdagen til å bli godt kjent med disse tekstene, slik at du slipper å bruke tid på å lese gjennom dem på selve eksamensdagen.
Eksempeloppgave fra Utdanningsdirektoratet
I denne eksempeloppgaven fra Udir kan du studere tekstene som ligger i forberedelsedelen:
Utdanningsdirektoratet: Eksempeloppgaver i kommunikasjon og kultur 3 (krever passord)
Hvordan jobbe med tekstene i forberedelsedelen?
Her får du noen tips:
Les eller se gjennom hver enkelt tekst. Skriv så et kort sammendrag av innholdet, og hva du mener er hovedtemaet den tar opp.
Skriv ut tekster som egner seg til det og bruk penn til å streke under viktige ord og formuleringer.
Noter begreper fra faget som du mener kan belyse teksten på en god måte.
Diskuter med noen, eller reflekter alene, over likheter og forskjeller mellom tekstene når det gjelder tema, perspektiver, avsender, mottaker, form, innhold, kontekst, visuelle elementer og språk.
Prøv ut forskjellige innfallsvinkler til tekstene
En viktig kompetanse i kommunikasjon og kultur 3 er å selv velge hvilke teorier og begreper du skal bruke for å drøfte og reflektere over kommunikasjon, ulike kulturuttrykk og tekster. Derfor kan det være nyttig å prøve ut ulike innfallsvinkler til tekstene på forhånd.
Under finner du en oversikt over artikler med viktige teorier og analyseverktøy i faget. Vurder hvilke av disse ulike tilnærmingene som kan passe til å analysere og kommentere hver enkelt av tekstene i forberedelsedelen:
Du kan lese mer om hvordan du kan gå fram for å velge teorier og innfallsvinkler til tekster i artikkelen "Hvordan velge teori og metode til analyseoppgaver?"
Plukk fagbegreper
Du kan også plukke fagbegreper på tvers av teorier og analyseverktøy, og i artikkelen "Øv på begreper om kultur, kommunikasjon og tekst" finner du de fleste av begrepene fra oversikten over.
Bla deg gjennom begrepskortene og prøv å bruke begrepene til å beskrive ulike sider ved tekstene. Ved å gjøre dette opplever du kanskje at ulike begreper lar deg "gripe" tekstene på mange forskjellige måter.
Etter gjennomgangen av begrepskortene er det lurt å notere ned de begrepene du synes kan belyse ulike sider ved tekstene i forberedelsedelen på en interessant måte.
Øv på å sammenlikne
I eksempeloppgave 3 fra Udir blir du bedt om å sammenlikne ulike tekster. I en sammenlikning skal du se etter likheter og forskjeller, og du må velge hvilke sider av tekstene du skal se på. Det kan være nyttig å sammenlikne både tema, kontekst, ideologi og perspektiver, språk, sjanger, avsendere og mottakere og estetisk uttrykk. Du kan lese mer om hvordan du kan gå frem for å sammenlikne tekster i artikkelen "Gjør en sammenlignende analyse av selvvalgt tekstutvalg".
Hvordan blir eksamensoppgavene?
I kommunikasjon og kultur 3 får du tre oppgaver du skal besvare. De to første oppgavene er korte, rundt 250 ord, mens den siste er en lengre skriveoppgave. Oppgave 3 vektes mest, 50 prosent, mens de andre to vektes 25 prosent hver.
Udir har lagt ut eksempeloppgaver på eksamen etter den nye læreplanen i kommunikasjon og kultur 3. Disse oppgavene skal gi deg en idé om hva slags type oppgaver som kommer på eksamen. I eksempelsettet er oppgavene slik:
Oppgave 1
Oppgaven tar utgangspunkt i en kampanje fra Kirkens Bymisjon – en tekst som ikke var i forberedelsedelen. Oppgaven ber deg om å kort vurdere bruk av visuelle og verbale elementer, og hvor godt teksten formidler budskapet til mottakerne.
Oppgave 2
Oppgaven tar utgangspunkt i en av tekstene fra forberedelsedelen – et klipp fra NRK-serien Heimebane med transkripsjon av dialogen. Du skal gjøre rede for hvordan du kan analysere kommunikasjonen ved hjelp av begreper fra pragmatikken og belyse dette med minst ett eksempel. Her skal du altså ikke gjøre en analyse, men vise at du kan gjøre rede for innholdet i ulike teorier og begreper, og at du mestrer det å bruke dem til ulike formål.
Oppgave 3
Oppgaven tar utgangspunkt i en annen av tekstene fra forberedelsesdelen – kronikken "Når er en same god nok?" av Egil Pedersen. Du skal sammenlikne den med to selvvalgte tekster fra forberedelsedelen. Deretter skal du skrive en lengre tekst, der du drøfter hvordan tekster kan "skape, bevare og utfordre kulturers forståelse av tilhørighet og utenforskap".
Hjelpemidler og kilder
Selve eksamen er nå heldigital. Den foregår inne i Udir sitt nye eksamenssystem, der du blir guidet gjennom steg for steg. På selve eksamensdagen har du fem timer på deg til å skrive og levere inn svar på de tre oppgavene i eksamenssettet.
I januar 2023 ble det avgjort at elever ikke får tilgang til internett under eksamen i kommunikasjon og kultur 3. Årsaken er de nye verktøyene som bruker kunstig intelligens og kan generere ganske gode eksamenssvar. Du får likevel tilgang til et begrenset utvalg nettressurser. Disse kan du studere på sidene "Nettressurser til eksamen" på Vigo IKS.
Du kan også bruke kilder som du har lastet ned lokalt på maskinen din, og disse må du oppgi. Du må gi denne informasjonen om kildene dine:
navn på forfatter(e)
tittel på teksten
adressen til nettbaserte kilder
datoen du lastet kildene ned
Oppsummert
Jobb grundig med tekstene på forberedelsesdagen.
Ta med notater med et sammendrag av hver tekst og tankene dine om tematikken i teksten.
Noter hvilke teorier og begreper som kan passe til å analysere og kommentere tekstene.
Last ned kilder du tror du kan få bruk for, slik at du har tilgang til dem også uten nett.