Semiotikk og begrepet "naturlig" - Kommunikasjon og kultur 3 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Semiotikk og begrepet "naturlig"

Hvilke ulike betydninger kan tegnet "naturlig" ha, og hvor får det disse betydningene fra? Finn svar på dette i en episode av NRK-serien Folkeopplysningen.

1. Hva betyr det at noe er naturlig?

Se episoden og jobb med oppgavene.

  1. Hva er "den naturlige feilslutningen"? Hvor kommer denne idéen fra?

  2. Har du selv gjort denne feilslutningen?

  3. Noter alle ulike betydningene "naturlig" kan ha, ifølge språkforsker Helene Uri.

  4. Diskuter: Kan du bruke begreper fra semiotikken til å forklare hvorfor tegnet "naturlig" kan ha så mange ulike betydninger?

2. Hvordan uttrykker vi at noe er naturlig?

Å markedsføre produkter som naturlige er et salgstriks som Andreas Wahl vil vi skal være kritiske til. Men hvordan kommuniserer produsentene at et produkt er naturlig?

  1. Gå til nærmeste dagligvarebutikk og let etter produkter som indirekte markedsføres som naturlig, ved at tegn eller semiotiske ressurser ved utseendet har konnotasjoner til naturlighet.

  2. Ta bilder (fra alle kanter, også der næringsinnholdet og annen informasjon står) av minst to produkter, og ta med bildene tilbake til klasserommet.

  3. Diskuter bildene, først i grupper, så i hele klassen. Hvilke semiotiske ressurser eller tegn er det som gjør at dere tolker produktet som naturlig?

  4. Diskuter: Hvordan tolker vi egenskapene til et produkt som blir markedsført som naturlig?

  5. Undersøk næringsinnholdet og annen informasjon om produktene du har tatt bilder av. Stemmer de faktiske egenskapene med førsteinntrykket ditt?

3. Gjør en semiotisk analyse av et "naturlig" produkt

Velg et produkt eller en tjeneste som du mener markedsføres som "naturlig". Det kan være alt fra mat, mote og kosmetikk til reiseliv. Gjør en semiotisk analyse av enten produktet selv eller markedsføringsmaterialet som brukes til å kommunisere det naturlige ved produktet.

Finn tips til hvordan du kan gjøre dette i artikkelen om semiotisk analyse.

Analysen må inneholde

  • en grundig beskrivelse av denotasjonen til meningsbærende elementer som tegn eller semiotiske ressurser

  • en beskrivelse av konnotasjoner og de kulturelle kodene som bidrar til å skape dem

  • en beskrivelse av hvordan tegnene sammen skaper mening i syntagmet de er en del av

  • en beskrivelse av paradigmer som har med det naturlige å gjøre – Hva defineres det naturlige opp mot?

  • en diskusjon om ideologier, myter eller maktrelasjoner som kan ligge bak budskapet

Relatert innhold

Fagstoff
Semiotisk analyse

Semiotikk kan være et nyttig redskap når du skal utforske og analysere mange ulike kulturuttrykk.

Skrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 11.03.2022