Utforsk makt i kommunikasjon
Det er lurt å lese artikkelen "Makt og kommunikasjon i lokale og globale sammenhenger" før du gjør disse oppgavene.
Klippet øverst på siden er fra debattprogrammet Redaksjon 21 på NRK i 2001. Her diskuterer de bruken av ordet neger, med bakgrunn i at NRK Østlandet rådet sine ansatte til å være bevisste på begrepsbruk når de snakket om mennesker med ulik bakgrunn.
Bruk oppgavene under til å reflektere over hvordan makt kommer til uttrykk i kommunikasjonen i klippet.
Hvem har mest makt av deltakerne i denne debatten? Hva er det som gir dem overtaket?
Bruk stoppeklokka og undersøk: Hvor lenge får de ulike debattantene snakke før de blir avbrutt?
Kan vi si at det foregår en kamp om definisjonsmakt i dette klippet? Begrunn svaret ditt.
Se igjennom artikkelen om hersketeknikker, og diskuter om noen av disse teknikkene er i bruk i debatten.
Hvordan kan du bruke et postkolonialt perspektiv til å si noe om maktrelasjonene mellom de som diskuterer her?
Dette klippet er fra 2001. Hva har skjedd siden da med hvordan vi tenker og snakker om ordet neger i norsk sammenheng?
Hvordan kan du bruke diskursbegrepet til å si noe om endringene?
Se dette klippet om kjønn og likestilling fra NRK, og utforsk hvordan maktrelasjoner kan skapes og bli forsterket gjennom kommunikasjon.
Hva sier Rose Mari Moen om hvordan vi er med på å forme barn til å bli den de er?
"Menn har mer makt enn kvinner." Diskuterer denne påstanden, og begrunn synspunktene deres med fakta.
De voksne i barnehagen ble observert, og resultatet var overraskende. På hvilke ulike måter blir jentene og guttene behandlet forskjellig?
Hvilke konsekvenser tror du denne forskjellsbehandlinga kan ha?
Hvilken type makt er det vi ser et eksempel på i dette klippet?
Kan du koble noen hersketeknikker til måten jentene blir behandlet på?
Hvordan kan de som blir utsatt for det, stå imot en slik utøvelse av makt?
Skriv en kort refleksjonstekst om hvordan makt uttrykkes i og forsterkes gjennom kommunikasjon. Kom med eksempler fra de to klippene.
Ta vare på teksten, slik at du kan bruke refleksjonene og eksemplene i arbeidet med en større oppgave.