Det kulturelle mangfoldet i klasserommet
Dette er en felles klasseøvelse for å få fram det kulturelle mangfoldet i klassen. Alle har en kulturell tilknytning til majoritetskulturen i Norge. Men hvilke andre områder i verden har klassen din også kulturell tilknytning til? Her må dere velge en i klassen som styrer arbeidet med ordskyen. Ordskyen skal vise hva klassen har svart på spørsmålene under. Ordskyen henges til slutt opp i klasserommet eller vises på storskjerm.
Det finnes flere digitale løsninger for å lage ordskyer. Her er en av dem:
https://monkeylearn.com/word-cloud/
Spørsmål til ordsky
Hvilke land kjenner du ulik grad av tilhørighet til?
Hvilken by / hvilke byer kjenner du ulik grad av tilhørighet til?
Hvilke språk snakker du?
Har du en religion? Hvilken?
Hva er favoritt-høytiden din?
Fikk ordskyen fram mer eller mindre kulturelt mangfold i klassen enn det du trodde?
Hva er positivt med å synliggjøre mangfoldet? Hva kan være negativt med det?
Kan vi utnytte det kulturelle mangfoldet helt konkret på en positiv måte i klassen?