Hopp til innhold

Innenfor/utenfor

Det er viktig å være en del av et fellesskap. Likevel faller mange utenfor. Hva er årsakene til at noen blir stående utenfor, og hva kan vi gjøre for å hindre det? Hvordan kan vi skape et inkluderende fellesskap med plass for alle?
En elev lener seg mot et bokskap og ser bort på fire andre ungdommer som står litt lenger borte og snakker og ler. Foto.

Vi har alle et behov for tilhørighet – å ha noen å dele tanker og følelser med, noen som bryr seg om oss, noen vi har tillit til og som vil kunne støtte oss hvis vi møter problemer.

Et godt felleskap er bygget på kommunikasjon og tillit. Det betyr ikke at alle må være nære venner, men at alle viser hverandre respekt og gir hverandre rom til å være seg selv. Klassen er for eksempel et viktig fellesskap for mange ungdommer.

Det motsatte av fellesskap er utenforskap. Å falle ut av fellesskapet er noe av det verste som kan skje et menneske. Det kan ha mange ulike årsaker, som for eksempel fattigdom, diskriminering, mobbing, psykiske utfordringer, funksjonsnedsettelser, og det kan få svært alvorlige konsekvenser.

I dette emnet skal du utforske og reflektere rundt hvordan vi skaper inkluderende felleskap og hindrer utenforskap. Vi har samlet ulike artikler og oppgaver fra mange forskjellige fag. Dere kan velge deres egen kombinasjon eller følge et av forslagene under:

  • Jobb med hvordan dere kan skape tilhørighet og fellesskap i klassen og slik unngå mobbing og ensomhet. I læringsstien "Innenfor/utenfor" har vi samlet fagovergripende artikler og oppgaver som egner seg som en generell introduksjon til temaet.

  • Utforsk ulike former for utenforskap i tekster og samfunnet rundt deg. I læringsstien "Utenforskap" har vi samlet artikler og oppgaver som egner seg i fagene samfunnskunnskap, norsk, engelsk, kommunikasjon og kultur og sosiologi og sosialantropologi.

Mange av artiklene og oppgavene vi har samlet i dette emnet, kan også kombineres med artikler og oppgaver i de tverrfaglige emnene rasisme og mangfold.

CC BY-SASkrevet av Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 12.03.2021