Hopp til innhold
Oppgave

Rollespill om rus og grenser

Øv deg sammen med andre på å sette dine egne grenser, og utforsk hvorfor det kan være vanskelig å stå imot gruppepress. I denne oppgaven skal dere lage et rollespill om rus og grenser og framføre det foran resten av klassen.

Oppvarmingsøvelse

Jobb sammen med en annen elev. Du skal argumentere mot en person som forsøker å overtale deg til å drikke deg full, prøve et ulovlig rusmiddel eller kjøpe alkohol til noen mindreårige.

Den ene av dere har rollen som han eller hun som står imot og forsvarer egne grenser, den andre har rollen som han eller hun som forsøker å overtale den andre til å drikke seg full, prøve et ulovlig rusmiddel eller kjøpe alkohol til noen under 18 år. Bytt roller etter noen minutter.

Rollespill

Forberedelse:

  • Del klassen i ulike grupper på 3–5 elever hver.

  • Hver gruppe velger en situasjon der det kan være utfordrende for en ungdom å sette egne grenser når det gjelder rusmidler. Ta utgangspunkt i forslagene under eller lag deres egen fortelling.

  • Fordel rollene og øv dere på å spille ut situasjonen. Forsøk å leve dere inn i rollene og gjør det så realistisk som mulig.

Forslag til ulike situasjoner:

  • Du er med en vennegjeng på hyttetur. Noen har med seg mye alkohol og vil ha med alle på festen. Du vil ikke drikke fordi du vet det vil gå ut over en viktig treningskamp dagen etter.

  • Du er på et nachspiel sammen med noen ungdommer som er et par år eldre enn dere. De ruller en joint og lar den gå rundt. Du sier først nei, men når du sier at du aldri har forsøkt cannabis før, forsøker de å overtale deg til å prøve.

  • Du er på en russebuss. Du har drukket noen øl, har det helt fint og ønsker ikke å drikke noe særlig mer. Noen andre på bussen tar fram ei flaske sprit og vil ta noen runder med shots. Alle de andre er tilsynelatende med, men du har egentlig ikke lyst.

  • Du er på ferie og har truffet en gjeng ungdommer du liker veldig godt. En kveld bestemmer alle de andre seg for prøve MDMA/ecstasy, men du er usikker og har egentlig ikke lyst til å prøve.

Framføring:

  • Gruppene framfører rollespillet sitt "live" foran resten av klassen. Dere kan eventuelt spille det inn som en video eller et hørespill.

Forslag til refleksjonsspørsmål etter framføringen:

  • Hvordan opplevdes det å bli utsatt for press fra de andre?

  • Hvordan opplevdes det å forsøke å presse noen andre til å gjøre noe de egentlig ikke hadde lyst til?

  • I hvilke situasjoner er det vanskeligst å stå imot press?

  • Hvorfor presser vi andre til å gjøre det samme som oss selv?

  • Hva kan du gjøre for å stå imot press fra andre? Kom gjerne med konkrete forslag.

  • Hvordan kan vi skape et miljø der ingen blir presset til å gjøre noe de ikke har lyst til? Kom gjerne med konkrete forslag.