Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Bli-kjent-øvelser

Et godt klassemiljø er basert på at alle elevene kjenner hverandre og er trygge på hverandre. I denne oppgaven finner du ulike øvelser som hjelper elevene å bli kjent med hverandre.
En gruppe ungdommer tar en selfie. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bygg et tårn

Del klassen i grupper på 3–5 elever. Hver gruppe får utdelt 10 A4-ark.

Dere får ikke lov til å røre arkene før etter 2 minutter. I løpet av de første to minuttene skal dere

  • hilse på hverandre
  • planlegge hvordan dere skal løse oppgavens mål

Målet er å lage det høyeste tårnet ved hjelp av de 10 arkene dere har fått utdelt. Hvordan dere gjør det, er opp til dere.

Regler

  • Tårnet må stå av seg selv i 15 sekunder fra dere sier dere ferdig.
  • Det er ikke lov til å sabotere (for eksempel blåse på) andres tårn.
  • Dere må bygge oppå pulten.
  • Det er ikke lov til å benytte noe annet enn de 7 A4-arkene, men dere kan gjøre hva dere vil med dem.


Hvem er jeg?

Gjett navnet til en kjent person. Til denne leken trenger dere

  • penner og små post-it-lapper eller papirlapper og tape

Del klassen i grupper på 3–5 elever. Hver person i gruppa skriver navnet på en kjent person som alle vet hvem er på en lapp – for eksempel Beyonce, Kong Harald, Batman eller Greta Thunberg.

Fest deretter lappen på pannen til personen til venstre for deg. Alle i gruppa skal så forsøke å finne ut navnet de selv har festet til pannen.

Regler

  • Dere har bare lov til å stille ja- og nei-spørsmål.
  • Hvis du får ja på spørsmålet ditt, kan du stille et nytt spørsmål.
  • Hvis du får nei på spørsmålet ditt, går turen videre til neste person.
En gruppe ungdommer sitter og står rundt en annen person som skriver. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Enten–eller

I denne leken skal elevene ta standpunkt og debattere ulike enkle spørsmål. Læreren leser opp et enten– eller-spørsmål – for eksempel: "Liker du katter eller hunder?"

Elevene går deretter til to ulike hjørner av klasserommet. De som liker katter, går i et hjørne, og de som liker hunder, går i et annet.

Hver gruppe snakker først sammen i et par minutter om hvorfor de selv har rett. Deretter diskuterer de to ulike gruppene med hverandre. Hva er best? Hvorfor?

Denne øvelsen kan dere også gjøre med fire ulike svaralternativer i stedet for to.

Enten–eller-spørsmål med to alternativer:
  • være inne eller ute?
  • penger eller berømmelse?
  • film eller serier?
  • pasta eller pizza?
  • aldri vaske håret eller aldri pusse tenner?
  • reise hver eneste dag eller aldri reise hjemmefra?
  • drive sport eller se på sport?
  • pannekaker eller vafler?
  • morgen eller kveld?
  • mobil eller PC/Mac?
  • kunne fly eller være usynlig?
  • julaften eller bursdag?
  • Netflix eller YouTube?
  • ninja eller pirat?
  • søtt eller salt?
  • kake eller is?
  • fjell eller sjø?
Enten–eller-spørsmål med fire alternativer:
  • søtt, salt, surt eller alt på en gang?
  • Netflix, YouTube, film eller HBO?
  • action, drama, komedie eller thriller?
  • nord, sør, øst eller vest?
  • sove, spille, spise eller slappe av?
  • rap, rock, pop eller noe annet?
  • kake, is, brus eller snacks?
  • tog, fly, bil eller båt?

Felles og unik

Hva har dere felles, og hva gjør dere unike? Se gjerne denne YouTubevideoen fra dansk TV2 som inspirasjon før dere starter. Del deretter klassen opp i grupper på tre til fem personer og arbeid med disse spørsmålene:

  1. Hva har dere felles?

    Hver gruppe skal skrive ned minst sju eller åtte ting som alle i gruppa har felles. Unngå helt selvfølgelige ting som at alle er mennesker, har klær, går på skolen og så videre. Forsøk å finne noe mer grunnleggende dere har til felles.

    Til slutt leser én i gruppa opp lista for de andre elevene.

  2. Hva gjør dere unike?

    Deretter skal gruppa finne minst to unike ting ved hver av personene i gruppa – noe hen ikke deler med noen av de andre. Unngå overfladiske ting som utseende, klær og så videre.

    Gruppa kan deretter velge ut to eller tre eksempler, som er godkjente av eieren, og la de andre i klassen gjette hvem i gruppa det gjelder.

Hvem gjorde det?

Del klassen i grupper på fire til seks elever. Hver elev skriver noe spennende, morsomt, rart eller spesielt de selv har gjort (jo morsommere, jo bedre). Deretter legger gruppa lappene midt på bordet.

Hver person trekker en lapp og leser den høyt for de andre. Hen skal deretter forsøke å gjette hvem av de andre som har gjort det som står på lappen. Hvis hen trekker sin egen lapp, legger vedkommende den bare tilbake og trekker en ny.

Det store eggdroppet

Dette er en klassisk bli-kjent-lek. Målet er slippe et egg ned fra 1–10 meter uten at det knuser.

Dere trenger

  • ett rått egg til hver gruppe
  • materialer som for eksempel tau, hyssing, tape, ballonger, papir, papp, bomull, toalettpapir, saks eller lignende
  • et fall på 2–10 meter der dere kan slippe ned egget

Del klassen i grupper på 3–4 elever. Hver gruppe lager en innretning som beskytter egget, slik at det ikke knuser mot bakken. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Ta gjerne en lite pause underveis, der hver gruppe forteller om sin plan. Test til slutt hvem som klarer å droppe egget uten at det knuser.

Hvor godt kjenner dere hverandre?

I denne leken skal dere teste hvor godt dere kjenner hverandre. Den passer fint etter at elevene i klassen har rukket å bli litt kjent, gjerne på slutten av den første uken.

  1. Del klassen i grupper på fire til seks elever. Læreren hvisker eller gir elevene en lapp med navnet på en av de andre i gruppa.
  2. Hver person skal skrive en eller to positive og hyggelige ting om den personen de har fått utdelt. Dette kan gjerne være noe fint den andre personen har gjort i løpet av uka, eller noe spennende dere har lært om han eller henne.
  3. Lappene legges i midten på bordet, og de andre elevene skal gjette hvem det er.
CC BY-SASkrevet av Lars Hvaal og Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 27.12.2019

Læringsressurser

Ny på videregående