Ta bilder av gode og dårlige relasjoner
Bruk egne klassekompiser og kom opp med scener som viser gode og dårlige relasjoner.
I denne oppgaven skal dere ta bilder som uttrykker gode og dårlige relasjoner. Bruk gjerne egne mobiltelefoner.
Jobb alene og i grupper.
Beskriv skriftlig hva du vil ta bilde av.
- Hva ønsker du å fortelle?
- Hvordan skal du sikre deg at du gjør dette?
- Du kan ta utgangspunkt i et tema som 'på ny skole', 'vennskap', 'klassekamerat', 'ekskludering', 'inkludering'.
Diskuter ideen eller ideene dine med andre i klassen. Organiser dere i passende grupper for å kunne realisere ideene til den enkelte på gruppa.
- Hvordan kan dere ta bildet for å virkelig gjøre tydelig budskapet i bildet?
- Hvordan skal personer stå i forhold til hverandre?
- Hva skal du gjøre?
- Hvor mye av situasjonen skal vises? Ansikt? Kroppsspråk? Omgivelser?
- Regisser scener og ta bilder. Ta minst 10 ulike bilder av hver av ideene/scenene. Bruk maks 20 minutter.
Gå gjennom bildene og plukk ut 2 bilder fra hver av ideene som dere diskuterer i gruppa.
- Hva fungerer?
- Hva fungerer ikke?
- Bestem deg for to ting du vil gjøre annerledes i neste runde.
- Ta 10 nye bilder, jobb konsentrert og grundig for å gjøre disse bedre enn i første runde.
- Plukk ut to bilder alene eller i grupper. Rediger bildene. Du kan for eksempel beskjære dem og/eller legge på filter.
Velg om du vil jobbe i gruppa di eller individuelt.
- Hva kommuniserer bildene?
- Beskriv hva du/dere er spesielt fornøyd med å ha fått til.
- Til slutt – lever bildene til lærer og presenter bilder for klassen.
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 13.11.2019