Er karikaturtegninger og satire nødvendig i et demokrati?
Oppgave 1–4 kan du løse individuelt, men det er lurt å diskutere med en medelev når du har svart på alle oppgavene. Før du starter, bør du ha lest artikkelen "Karikatur og satire".
Vidkun Quisling besøker føreren i Berlin, strekker ut armen til nazihilsen og sier: "Jeg er Quisling!". Dørvakten spør deretter: "Og navnet?"
Hvem var Vidkun Quisling?
Hva legger du i navnet Quisling?
Hvorfor spør dørvakten om navnet til Quisling?
Finn eksempler på gode og dårlige karikaturer. Hva gjør disse gode eller dårlige? Hvem er karikaturene rettet mot?
Kan karikaturer bli for slemme?
I 2015 ble den franske satireavisen Charlie Hebdo utsatt for en terrorhandling knyttet til avisens publisering av karikaturtegninger som skulle forestille islams profet Muhammed.
Hvorfor ble mennesker såret og provosert av disse karikaturene? Hva var spesielt med tegningene?
Drøft om det er greit å publisere karikaturer som kan såre andre mennesker.
Burde retten til å drive satire og publisere karikaturer være begrenset? Hvordan vil det i så fall påvirke retten til ytringsfrihet?
La oss si at satire og karikaturer hadde blitt forbudt i Norge. Hvordan ville det ha påvirket demokratiet vårt?
Drøft følgende påstand: Bør karikaturer og satire alltid sparke oppover? Med det menes å rette kritikk mot noen som står høyere i samfunnet enn skaperen av karikaturen eller de hen representerer.
Karikatur (2020, 30. oktober). I Store norske leksikon. Hentet fra https://snl.no/karikatur
Sørheim, E.P. (2021). Karikaturenes historie. Fra hulemalerier til Charlie Hebdo. Oslo. Humanist forlag AS.