Hopp til innhold

Fagstoff

Om faget R2

Hva er nytt i det nye faget?
Illustrasjonsbilde med rød bakgrunn, teksten R2 til venstre og en hvit romfigur til høyre.

Hvilke forskjeller er det mellom nye og gamle R2 på ndla.no?

Fagfornyelsen setter krav til at elevene skal drive med utforsking. Derfor har vi prøvd å lage teorisidene mer utforskende. Oppgavene blir flere og vil nå finnes som nettsider. Begge disse tingene kan du lese mer om lenger ned på siden.

Differensiallikningene er ute av faget. I stedet er det kommet et kompetansemål om rekursive sammenhenger og programmering, og reelle datasett er inkludert i to av kompetansemålene. Ellers er hovedemnene i faget de samme som før, men tilnærmingen er noe endret.

Aktiviteter på teorisider

Bildet viser tekstlige instruksjoner over deler av et interaktivt GeoGebra-ark som inneholder en glidebryter og deler av grafen til en funksjon og arealet under den. Skjermutklipp.

Matematikk R2 på NDLA blir et helt nytt fag. Vi legger vekt på at teorisidene skal være aktiviserende og utforskende. Noen av sidene våre vil kunne være utgangspunkt for lærerens gjennomgang, men de vil også være egnet for at elevene skal kunne jobbe med dem på egen hånd eller i grupper. Disse sidene vil inneholde spørsmål, interaktive elementer og andre ting elevene blir bedt om å gjøre på sidene. Vi tror at det å aktivisere elevene i gjennomgangen av teorien øker motivasjonen deres.

Løsninger er lett tilgjengelige

Illustrasjon av ei hånd som holder et forstørrelsesglass over en boks med den klikkbare teksten "Forklaring".

Løsninger på oppgaver og svar på spørsmål finnes i klikkbare bokser både på teori- og oppgavesider. Som i de andre reviderte matematikkfagene ligger hver løsning rett under hver oppgave. Elevene bør nok oppfordres til å være utholdende og jobbe så godt de kan med å finne ut av oppgavene før de klikker fram løsningen eller svaret. På sider med samleoppgaver vil alle løsningene ligge nederst.

Ny strukturering av stoffet

Vi har i alle nye fag fra og med høsten 2022 organisert sidene slik at oppgavesidene ligger rett under den teorisiden de hører til, både i menyen og i emneinnholdslista nederst. Det er slutt på at alle teorisider og oppgavesider ligger samlet hver for seg. Et eksempel på den nye organiseringen er vist nedenfor.

Foto av at en person peker på en datamaskinskjerm med liste med læringsressurser på NDLA. Oppgavesider ligger innimellom teorisider.

Det betyr at sidene ligger i den rekkefølgen de er tenkt brukt. Vi håper at dette grepet øker brukervennligheten på sidene våre.

Oppgavene nå også som nettsider

I det gamle R2-faget finnes oppgavene kun som Word- eller PDF-dokumenter. I det nye faget vil oppgavene inkludert løsninger foreligge som nettsider, men vi opprettholder tilbudet med å ha de oppgavene som ikke er interaktive, tilgjengelige i dokumentform (uten løsning).

CC BY-SASkrevet av Bjarne Skurdal.
Sist faglig oppdatert 07.12.2023

Læringsressurser

Om faget